Hoppa till innehåll
Recharge

Efter stoppet: Stockholm får nytt klartecken för miljözon

Kammarrätten ger klartecken för Stockholms nya miljözon. Beslutet banar väg för ett förbud mot bensin- och dieselbilar i city.

Stockholm är ett steg närmare att införa Sveriges första miljözon klass 3 i innerstaden. Kammarrätten har gett klartecken till stadens plan, vilket betyder att de tidigare överklagandena nu har avslagits.

Miljözonen ska införas i delar av city där Stockholms mätningar visar att WHO:s gränsvärden för luftkvalitet överskrids. Syftet är att förbättra luften för fotgängare och cyklister och på sikt fasa ut bensin- och dieselbilar från centrala gator.

– Det här är nivåer som garanterat ökar risken för lungsjukdomar, hjärtproblem och förtida död. Vi behöver ta i med hårdhandskarna för att komma till rätta med avgaserna på Stockholms gator, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Transportstyrelsen avgör nästa steg

Förslaget har redan passerat både Förvaltningsrätten och EU-kommissionen, vilket innebär att endast Transportstyrelsen återstår innan beslutet blir verklighet.

– Vi har pekat ut en plats där tiotusentals stockholmare varje dag påtvingas föroreningar som förkortar deras liv. Det finns ingen tvekan om att vi har lagen på vår sida, säger Strömgren.

Om Transportstyrelsen godkänner planen under vintern kan miljözonen öppna redan till våren 2026. Då blir Stockholm först i Sverige med att införa den striktaste zonklassen, där endast elbilar, vätgasbilar och vissa laddhybrider tillåts.

Samtidigt tittar fler svenska städer på liknande lösningar. Göteborg och Malmö har redan inlett förstudier, och regeringen har tidigare öppnat för att ge kommuner större frihet att införa miljözoner.

Vad innebär miljözon klass 3?

Miljözon klass 3 innebär att endast eldrivna fordon och vissa laddhybrider får köra i området. Syftet är att minska halterna av kväveoxider och partiklar i luften. Tidigare har Sverige haft zoner av klass 1 och 2, som främst begränsat äldre dieselbilar och tunga fordon.

För många bilägare i Stockholm kan förändringen bli påtaglig. Fordon som inte uppfyller kraven får inte längre köra i zonen och riskerar böter. Staden planerar dessutom att övervaka området med automatiska kameror.

Om allt går enligt plan kan Stockholms innerstad stå inför en historisk omställning redan nästa år – från avgaser till eldrift.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Pexels

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.