Hoppa till innehåll

Enkel metod räddar liv bland motorcyklister

Forskning som VTI har utfört visar att motorcyklister upptäcks lättare i trafiken om de använder gult lyktglas. Varje år dör 30–50 mc-förare och ofta beror det på att bilförare inte sett motorcykeln. Med den enkla metoden att använda gult lyktglas skulle en del liv kunna räddas.

De av er läsare som är, eller har varit, mc-förare vet att man alltid måste utgå från att bilister inte upptäckt motorcykeln. Speciellt i korsningar gäller det att vara mycket försiktig och ha en beredskapsplan för var man ska ta vägen om en mötande bil till exempel plötsligt gör en vänstersväng.

Tyvärr leder missförstånden i trafiken till många olyckor bland motorcyklisterna. Antalet döda mc-förare varierar men cirka 30–50 omkommer varje år i Sverige, ungefär hälften av dem i kollision med andra fordon. Varje år är det strax under 300.000 motorcyklar i trafiken.

”En bidragande orsak till dödsolyckor eller andra allvarliga incidenter kan vara andra trafikanters svårigheter att upptäcka motorcyklister och korrekt bedöma deras position och hastighet,” säger Christopher Patten som är forskare på VTI.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har forskat på området för att hitta metoder som gör att motorcyklarna upptäcks lättare och snabbare. En metod man undersökte var att använda ett gult plexiglas framför halvljuset på motorcykeln. Forskningsresultaten visar att den enkla metoden fungerar, gult ljus utmärker sig i trafikmiljön där de flesta fordon har vitt strålkastarljus.

Att ha gult strålkastarsken är lagligt om det används på båda sidorna (bilar). Däremot får man inte lägga på en plastfilm utanpå strålkastarna för att färga ljuset gult.

 

Missa inte denna läsning:

Då får polisen bryta mot trafikreglerna

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.