De av er läsare som är, eller har varit, mc-förare vet att man alltid måste utgå från att bilister inte upptäckt motorcykeln. Speciellt i korsningar gäller det att vara mycket försiktig och ha en beredskapsplan för var man ska ta vägen om en mötande bil till exempel plötsligt gör en vänstersväng.
Tyvärr leder missförstånden i trafiken till många olyckor bland motorcyklisterna. Antalet döda mc-förare varierar men cirka 30–50 omkommer varje år i Sverige, ungefär hälften av dem i kollision med andra fordon. Varje år är det strax under 300.000 motorcyklar i trafiken.
”En bidragande orsak till dödsolyckor eller andra allvarliga incidenter kan vara andra trafikanters svårigheter att upptäcka motorcyklister och korrekt bedöma deras position och hastighet,” säger Christopher Patten som är forskare på VTI.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har forskat på området för att hitta metoder som gör att motorcyklarna upptäcks lättare och snabbare. En metod man undersökte var att använda ett gult plexiglas framför halvljuset på motorcykeln. Forskningsresultaten visar att den enkla metoden fungerar, gult ljus utmärker sig i trafikmiljön där de flesta fordon har vitt strålkastarljus.
Att ha gult strålkastarsken är lagligt om det används på båda sidorna (bilar). Däremot får man inte lägga på en plastfilm utanpå strålkastarna för att färga ljuset gult.
Missa inte denna läsning:
Då får polisen bryta mot trafikreglerna