Hoppa till innehåll

Gumpert + Touring Superleggera= Tornante

Tyskarna är inte dummare än att de tar hjälp där det behövs och nu har även Gumpert insett vad man behöver – italiensk design! Den nya supersportbilen ska heta ”Tornante” och nu har vi en första illustration från designhuset Touring Superleggera. En illustration är allt vi får ännu så länge av Gumpert Tornante. På Genèvesalongen […]

Tyskarna är inte dummare än att de tar hjälp där det behövs och nu har även Gumpert insett vad man behöver – italiensk design! Den nya supersportbilen ska heta ”Tornante” och nu har vi en första illustration från designhuset Touring Superleggera.

Gumpert + Touring Superleggera= Tornante

En illustration är allt vi får ännu så länge av Gumpert Tornante. På Genèvesalongen vankas det riktig bil. KLICKA FÖR STÖRRE

Gumpert Apollo är förmodligen en av de mest bortglömda och underskattade supersportbilar som finns på marknaden just nu. Våra tyska kollegor på Sport Auto uppmätte till exempel den mycket imponerande tiden 7.11,57 på Nürburgring. En film med det kompletta varvet finns för övrigt att ladda ner på den här länken.

Den tiden i kombination med varvet på Hockenheim – 1.07,2 – gör Gumpert Apollo Sport till den snabbaste, gatlegala modell som man kört. En oerhört kompetent supersportbil alltså men modellen har bara ett problem: det syns inte. Vi påstår inte att Apollo är direkt osnygg, men det finns utrymme för förbättring.

Nu är inte tyskarna dummare än att de inser behovet av designhjälp och den levereras av det lilla italienska företaget ”Carrozzeria Touring Superleggera”. Som designhus och karossbyggare hamnar man lite i skuggan av jättarna Bertone och Pininfarina men har ändå en stolt historik ändå från 20-talet och har blivit uppmärksammade under senare år för bland annat "kombin" Bentley Continental GTC Flying Star.

Gumpert + Touring Superleggera= Tornante

Bentley Continental GTC Flying Stars tillverkas hos Touring Superleggera i en mycket begränsad serie.

Den nya modellen från Gumpert ska premiärvisas i Genève och vi har nu namnet – Tornante – och en första illustration. Gumpert avslöjar inte så mycket mer än att bilen baseras på kolfibermonocoque med hjälpramar fram och bak bestående av krommolybdenstål. Layouten på hjulupphängningen och TT40e-transmissionen lyfts över från Apollo.

Även motorpaketet låter välbekant med 4,2-liters V8-motor med 700 hk. Till nästa år, 2012, ska man även kunna erbjuda en "alternativ drivkälla" men vad det innebär vill man inte berätta. Vi får fråga på Genèvesalongen. Mer om Gumpert Apollo kan du läsa på den här länken och bilen finns även i ett eget specialnummer av vår digitala tidning "XL" (klicka här för att ladda hem och läsa gratis om du är prenumerant).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.