Hoppa till innehåll

F1: Steiner inför Sverige-besöket: ”Det var alltid kallt!”

Formel 1-profilen Günther Steiner gästar Stockholm nästa vecka. Inför besöket berättar han om sina starkaste Sverigeminnen: och ger sin syn på svenska motorsporttalanger.

Efter att ha lämnat sin roll som stallchef i Haas har Günther Steiner tagit klivet över till MotoGP, där han numera är med och driver Tech3 KTM stallet.

Samtidigt fortsätter han att följa Formel 1 på nära håll – både som expert i tv och genom sitt breda nätverk i depån.

Men nästa vecka är det Sverige som gäller. Den 23 september kliver han upp på scen på Oscarsteatern i Stockholm för att möta den svenska publiken i sin show Unfiltered Live.

– Det blir en berättelse om min karriär, både de tuffa stunderna och de roliga. Det kommer inte att bli tråkigt, vi vill bjuda på både skratt och insikter. Och i slutet får publiken själva ställa frågor, vilket alltid ger nya och roliga infallsvinklar, säger Steiner i en exklusiv intervju med auto motor & sport.

Minnen från kalla rallydagar

Steiner har starka kopplingar till Sverige sedan tiden i rally-VM på 1980-talet. Ja, Steiner kanske är mest känd som den karismatiske stallchefen för Haas F1-stallet mellan åren 2016-2023.

Men hans år i motorsporten började redan på 1980-talet, i rallysvängen för flera tillverkare. Och minnena är fortfarande tydliga.

– Det var alltid kallt, för de flesta dagar jag var i Sverige var på vintern, när vi testade. Men rally i Sverige är något speciellt och borde få mer uppmärksamhet.

– Att köra bilar i snö är riktigt häftigt. Man hoppas alltid på mycket snö och att det är svinkallt, då blir det en bra tävling. Det var alltid kul att vara där, säger han.

Han minns särskilt Svenska Rallyt 1987, då Mazda tog hem segern med Timo Salonen bakom ratten – samtidigt som svenske Ingvar Carlsson körde för teamet.

Mazda 323 4WD körd av Timo Salonen med co-driver Voitto Silander under Lombard RAC Rally 1988 i Storbritannien.
Timo Salonen och Voitto Silander i Mazda 323 4WD under Lombard RAC Rally 1988. Günther Steiner arbetade i teamet vid den tiden. Foto: Pascal Rondeau / Getty Images

När samtalet kommer in på dagens svenska talanger blir Steiner mer eftertänksam.

– Nej, jag tror inte det finns så många just nu, förutom Oliver Solberg. Han är väldigt bra och borde redan sitta i ett fabriksteam i WRC. Han har ju redan vunnit tävlingar. Men annars ser jag inte så mycket, jag tycker motorsporten har förlorat lite mark i Sverige, säger Steiner.

Han skojar också om att Solbergs nationalitet ofta verkar bero på sammanhanget.

– Är han svensk eller norsk egentligen? Jag känner ju Petter, och han är duktig på att sälja in honom som norsk i Norge och svensk i Sverige. Men Oliver är riktigt bra, det råder ingen tvekan om det.

Förväntningarna inför Stockholm

Trots att schemat är pressat ser Steiner fram emot sitt besök i Sverige.

– Det blir alltid mycket resande när man gör de här showerna, men jag hoppas hinna se lite av Stockholm också. Jag gillar staden, den har fina restauranger och en speciell atmosfär.

För den svenska publiken blir showen en chans att möta en av motorsportens mest karismatiska profiler – och höra både gamla anekdoter och färska åsikter om Formel 1, Rally och MotoGP.

Detta är en del av en längre intervju vi gjort med Steiner inför hans Stockholmsbesök den 23 september. Håll utkik efter fler delar här på auto motor & sport.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Alex Bierens de Haan / Grazia Neri / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.