Peugeots småbilssuccé 207 är inne på sitt femte år och efterföljaren ligger i pipeline. Den heter 208 som väntat, men får ett helt nytt designspråk. Den blir 100 kilo lättare och vanligaste motorn är trecylindrig.
Peugeot 208 ersätter dagens 207 om två år – med helt nytt formspråk. Den har kortare överhäng bak men är lite bredare och minst 100 kilo lättare. För formen svarar nya designchefen Jean-Pierre Ploué. (Illustration: Schulte Design.)
Nästa generation av den populära Peugeot 207 heter 208 och ligger två år framåt i tiden. Till skillnad från 207, som var en försiktig föryngring av 206, lanserar 208 ett helt nytt formspråk, signerat nya designchefen Jean-Pierre Ploué. Det jättelika hajgapet ersätts av en betydligt timidare grill, som kompletteras av ett lågt liggande luftintag i vardera framskärmen. Det tredimensionella lejonmärket ligger i en fördjupning i motorhuven och namnet Peugeot är diskret integrerat i överkant på grillen.
Baktill hämtar 208 inspiration från det extremt korta överhänget på Peugeots första moderna småbil, modell 205, och 208 är totalt sett lite kortare än dagens 207. Den har också bantats rejält under utvecklingsarbetet, och blir minst 100 kilo lättare. Det, i kombination med ytterligare finslipning av aerodynamiken, betyder att den nya generationen är tydligt bränslesnålare än den nuvarande, vilket alla förväntar sig i dag.
Downsizingtrenden gäller här inte bara karossen, hela motorprogrammet har krympts, rent bokstavligt. De minsta motorerna i dagens 207:a, som är fyrcylindriga på 1,4 liter, ersätts av en trecylindrig bensinare med cirka en liters volym, som ger 70 alternativt 90 hästkrafter, utan respektive med turboladdning. Det talas internt också om att den kan vässas till 120 hästar, och i så fall kan den ersätta även 1,6-litersmotorn med samma effekt. Vinsten med volymminskningen blir markant reducerad förbrukning med åtföljande sänkning av CO2-utsläppen.
Sannolikt kommer också de minsta dieselmotorerna att slås ut av de allt snålare turboladdade små bensinarna. Dieslarna blir för dyra och tunga, och kan inte motiveras när de inte ger någon nämnvärd förbrukningsfördel. Kvar blir sannolikt en eller ett par effektversioner av Peugeots beprövade 1,6-litersdiesel.
Den jättelika fiskmunnen på 207 försvinner i och med nya generationen 208. De sneda ögonen blir kvar, men lejonmärket får en mindre dominerande framtoning.
Peugeot planerar dessutom att hybridisera 208-serien, vilket ger ytterligare en drastisk minskning av koldioxidutsläppet, särskilt i stadstrafik. Lanseringsdatum för hybridversionen är dock inte känt i skrivande stund.
En tid efter premiären 2012 kan vi räkna med att toppversionen 208 GTI dyker upp, med en 1,6-liters turbobensinare på 200 hästar från motorsamarbetet med BMW.
Huruvida kombin 207 SW får en efterföljare i den nya generationen, lär enligt insideruppgifter diskuteras, men det är inte troligt. Kombimodeller i småbilklassen är inte särskilt efterfrågade.
Däremot är det helt klart att 208 kommer som CC, med fällbart plåttak. Det konceptet behålls eftersom det finns publikunderlag och plåtcabblösningen skiljer 208 CC från kusinmodellen Citroën DS3 cab, som har textiltopp.
Till skillnad från 207 kommer Peugeot 208-serien att breddas med en crossoverversion, som i likhet med storebror 3008 blir högbyggd och kan beställas med fyrhjulsdrift. Den ska dock enligt "säkra källor" inte döpas till 2008.
Och vad händer med modellen 206+, som är en uppdatering av 206 och i dag utgör det billiga alternativet till 207? Den blir kvar i programmet, åtminstone ett par år till. Motorerna ställs om till avgasnormen Euro 5 och den erbjuds med samma 70-hästars 1,4-litersdiesel med partikelfilter som finns till 207.