Hoppa till innehåll

Här är Smarts nya elkoncept

Smart har utvecklat en ny, eldriven konceptbil tillsammans med tyska BASF. Bilen får solceller, smart stolsklädsel och plastfälgar för att spara vikt. Många av teknikerna hamnar i nästa generation Smart Fortwo.

Här är Smarts nya elkoncept
Smarta textilier och solceller ska se till att interiören håller rätt temperatur. Smart Forvision bjuder på många ”hokus-pokus-trix” för att spara vikt, men några följer säkert med till produktionsversionen av nya Smart Fortwo.

Smart visar upp sin nya eldrivna konceptbil Forvision på Frankfurtsalongen. Konceptet ska visa hur designen och tekniken kommer se ut på framtida Smartmodeller.

Forvision är framtagen i samarbete med kemikoncernen BASF, och bilen har flera smarta lösningar för att spara energi. På taket finns organiska solceller som driver infotainmentsystemet och klimatanläggningen. Parkeras bilen i solen aktiveras automatiskt kylfläktarna för att hålla bilen kall.

Taket bjuder på fler överraskningar. Transparenta lysdioder är monterade under solcellerna, och fungerar som interiörbelysning när någon dörr är öppen. När dörren stängts kan dioderna istället göras genomskinliga, och plötsligt har bilen fått ett panoramatak. Lysdioderna kan tillverkas i vilken färg som helst och de kan monteras i olika mönster. Dioderna konsumerar mindre än hälften så mycket energi som en vanlig energisparlampa.

Här är Smarts nya elkoncept
Spejsat och modernt.

För att spara vikt har fälgarna tillverkats i plast,
och det sparar drygt tre kilo per hjul jämfört med konventionella
aluminiumfälgar. Plastfälgar kanske inte låter särskilt säkert, men
enligt Smart klarar fälgarna hårda tester som utförts tillsammans med
BASF. Fälgarna består av en ny sorts plast med långa, förstärkta fibrer
för att hjulen ska klara stora temperaturskillnader och hårda
påfrestningar i exempelvis kurvor.

Dörrarna är tillverkade i ytterligare en ny typ av kompositmaterial som
väger hälften så mycket som konventionella plåtdörrar, och 30 procent
mindre än dörrar tillverkade i aluminium. Stolarna är klädda i
”E-textil”. Vanlig stolsvärme finns inte alls, utan ersätts med ett tunt
tyg som fått en beläggning som leder värme. E-textilen finns även vid
armstödet och på dörrsidorna.

Här är Smarts nya elkoncept
Christian Fischer.

”Framtidens bilar behöver material och tekniker
som både minskar energiförbrukningen och ökar räckvidden samt komforten.
Våra innovationer gör ett avgörande bidrag till detta. Vi är stolta att
ha utvecklat ett helhetskoncept för hållbara transportlösningar i
städerna tillsammans med Smart”, säger Christian Fischer, chef för
plastforskning på BASF.

Med Forvision vill Smart visa att små
elbilar inte behöver vara tråkiga – och inte heller så tunga, trots ett
klumpigt batteripaket. Det återstår förstås att se hur mycket som
verkligen behålls till serieversionen av nya Smart Fortwo, men det är
helt klart att den lanseras både med snåla bensin- och dieselmotorer
samt i en helt eldriven version. Den hämtar förmodligen mycket
inspiration både designmässigt och tekniskt från Forvision.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.