
STCC AB fortsätter alltså att arrangera svensk racings huvudklasser och de fyra teamen ingående i TTA flyttar nu tillbaka in till STCC och SBF ger av allt att döma också SM-värdighet till siluettracerbilarna från 2013.
Detta betyder samtidigt att standardvagnsracingen i Sverige på SM-nivå försvinner. Kvar blir bara Junior-SM som även nästa år körs med Renault Clio Cup-bilar.
TTA:s vd, Greger Peterson, vill kategorisera resultatet av förhandlingarna med STCC AB som att båda parter vunnit.
– Så ser jag det. Idag finns det bara vinnare. Om någon är förlorare är det de team som investerat i Super 2000-bilar inför årets säsong. Men de är sannolikt lätta att sälja, påpekar Greger Petersson.
Beslutet innebär att svensk racing nu valt väg för de närmsta tre åren. TTA-bilarna ska vidareutvecklas. Ambitionen är att de ska köra med nya motorer till 2014 års säsong.
– Vi tittar på det just nu. Det finns en så kallad ”Global Engine”, alltså en 1,6-liters turbomotor och snart sagt varje tillverkare har en sådan i produktion. En sådan motor kan man utan stora problem sätta i våra bilar. Vi har redan talat med flera importörer om det och de visar ett starkt intresse för detta, säger Greger Petersson.
För STCC AB innebär beslutet också att det mesta fortsätter som vanligt. De fyra stora STCC-teamen återvänder till STCC-helgerna, nu med ett års erfarenhet av sina nya bilar. Vilka supportklasser STCC ska ha under förmodade åtta eller nio tävlingshelger är inte helt klart. Men att Renault Clio Cup, Porsche Carrera Cup och Camaro Cup kör under STCC-paraply under 2013 är redan klart. Camaro Cup byter möjligen också namn till Superstars, nästa år får Ford Mustangkaross användas och från 2014 även Dodge Challanger.
För STCC AB:s ägare, Richard Pålsson är dagens beslut positivt.
– Svensk racing behöver lugn och ro och långsiktig stabilitet. Det får man nu. Alla verkar nöjda över att förutsättningarna för att bygga en ännu starkare plattform för svensk racing har förbättrats, säger Pålsson.
Se Fredrik Huldt provköra STCC mot TTA
