Hoppa till innehåll

Här räddar mc-kudden hans liv!

Här är bildbeviset: med krockkudde vid styret har en mc-förare betydligt större chans att klara livet om han krockar med en bil. Motorcykeln kör rätt in i sidan på personbilen med 72 km/h. En tyvärr inte ovanlig olyckstyp. (Klicka för större). En tung motorcykel kör rätt in i sidan på en personbil med 72 km/h. […]

Här är bildbeviset: med krockkudde vid styret har en mc-förare betydligt större chans att klara livet om han krockar med en bil.

Här räddar mc-kudden hans liv!
Motorcykeln kör rätt in i sidan på personbilen med 72 km/h. En tyvärr inte ovanlig olyckstyp. (Klicka för större).

En tung motorcykel kör rätt in i sidan på en personbil med 72 km/h. Mc-föraren har normalt inte chans när huvudet tar smällen. Den här gången är föraren en docka, och cykeln, en Honda Gold Wing, har en krockkudde inbyggd i styret. Slow motionfilmen visar att kudden fungerar: dockan trycks åt sidan och far inte in genom sidorutan.

Här räddar mc-kudden hans liv!
Med krockkudde bryts ”bara” underbenen på motorcyklisten.

Det första kända krockprovet med en mc-airbag gjordes här om dagen av tyska motororganisationen ADAC, och det visar tydligt att den lösningen kan komma att rädda många mc-förares liv i framtiden.
Provet gjordes två gånger med samma mc-modell, med och utan krockkudde.
Dockan på Hondan utan kudde bedömdes efter provet inte ha haft några chanser att överleva smällen in i vänsterdörren på en stillastående Volkswagen Sharan. Han slår huvudet i bilens dörrkarm med praktiskt taget 72 km/h och bryter nacken.

Här räddar mc-kudden hans liv!
Utan krockkudde går det värre. Han bedöms inte haft en chans att överleva smällen mot bilen.

Föraren på Hondan med airbag bromsas upp av kudden, huvudet nuddar biltaket, men sedan styrs han uppåt och åt sidan. Dockan slog vid smällen i cykelns motorkåpa och bröt båda underbenen, men ADAC:s krockexperter kommenterar: ”Om cykeln varit annorlunda utformad och han inte brutit benen, är chansen stor att kunnat gå därifrån efter krocken”.
Krockkudden på Gold Wing-cykeln är så utformat att den enligt ADAC-experterna skyddar även vid en krock som inte tar exakt 90 graders vinkel mot bilen. Och den fungerar också om mc-föraren vid smällen har en hukande körställning.
Resultatet är så positivt att ADAC nu uppmanar andra motorcykeltillverkare att ta efter Hondas initiativ. Krocktestexperterna är övertygade om att kan rädda många mc-förare liv i framtiden. Eller kraftigt minska risken för exempelvis förlamningsskador.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.