Att införa miljözoner som stänger ute gamla dieselbilar kommer i själva verket leda till ökade utsläpp. Det skriver två oppositionsborgarråd i Stockholm på SvD Debatt.
”Det är en symbolhandling med allvarlig klimateffekt”, skriver socialdemokraterna Emilia Bjuggren och Jan Valeskog.
Debatten om miljözonerna på Hornsgatan i Stockholm kan ha fått bilister att skippa dieselbilar och istället byta till en bensinbil. Bara sex procent av personbilarna är äldre dieselbilar som klarar Euro 4-utsläppsreglerna och det tror inte debattörerna kommer få någon mätbar effekt på luftkvaliteten.
Läs också: BMW ska tvinga laddhybrider att gå på el i vissa områden
Även om utsläppen av kväveoxider från dieselmotorer skulle minska med miljözonerna kommer utsläppen av koldioxid öka när bilisterna byter till bensinbilar, tycker debattörerna. Och Stockholms stads uträkningar visar att en bensinbil släpper ut nästan dubbelt så mycket koldioxidekvivalenter än en dieselbil (inräknat klimatpåverkan från tillverkningen av bränslet). Dessutom har dieselbränslet en högre inblandning av biobränsle.
”Problemen med de äldre dieselbilarna löses inte med några miljözoner utan det sker genom dagens snabba omställning av fordonsflottan”, står det i debattartikeln.