Normalt sett har chefer i den övre hierarkin ett anställningsavtal som förhindrar honom eller henne att gå direkt över till en konkurrent. Tiden i ”karantän” kan sträcka sig från ett till två år. Chefer med djup insyn i produktutveckling förhindras därmed från att ta med sig företagets hemligheter.
Därför höjs det idag en hel del på ögonbrynen när det blivit känt att Herbert Diess, 56 år och chef för BMW:s forsknings- och utvecklingsavdelning, slutar sitt uppdrag och övergår till att bli vd för Volkswagen. Herbert Diess efterträder Martin Winterkorn som vd från och med 1 oktober 2015. Karantäntiden på mindre än ett år är relativt kort för bilindustrin där man ofta har långa produktcykler och mångåriga utvecklingstider för varje ny modell.
Martin Winterkorn, 67 år, har hittills suttit på dubbla stolar som vd för både varumärket Volkswagen, liksom VW Group där alla de elva varumärkena ingår (Ducati var det senaste förvärvet, 2012). De dubbla hattarna har inneburit en viss kritik och en del branschbedömare har ansett det omöjligt för en person att upprätthålla två så viktiga positioner samtidigt.
”Med Herbert Diess välkomnar vi en enastående person och en av de mest kapabla hjärnorna i bilindustrin till vårt företag,” sa Martin Winterkorn. ”Samtidigt innebär detta steg att den verkställande ledningen för både koncernen och varumärket får en bredare bas.”
Herbert Diess är teknologie doktor och startade sin yrkesmässiga karriär hos Bosch, leverantör till bilindustrin på många områden. 1996 värvades Diess till BMW och blev invald i styrelsen 2007. Under flera år har Diess arbetat som chef för FoU, Forskning och Utveckling, och varit en av de mest inflytelserika i arbetet med BMW i3 och i8. Som ledare sägs han vara rak och direkt, egenskaper som borde göra honom perfekt som efterträdare till Martin Winterkorn.
