Peugeot har förvisso ett brett program av lätta transportbilar, men en liten pickup saknas sedan flera år. Den luckan fylls nu av Hoggar, som är en lättlastare med flak, baserad på Peugeot 207.
Hoggar är en blandning av Peugeot 207 (fram) och transportmodellen Partner (bak). Den börjar säljas i Brasilien den 15 maj.
Fransmännen har alltid omhuldat sina lätta transportbilar, ofta i form av skåpvarianter på personkombivagnar. Även pickupversioner byggda på personbilar har förekommit – ett exempel är Peugeot 504 pickup som fanns i Europa fram till 1993 och på andra marknader ända till 2005.
Och nu tar Peugeot upp den typen igen – med en liten pickup i 207-serien, konstruerad och byggd i Brasilien, speciellt för den sydamerikanska marknaden. Den heter Hoggar, är tvåsitsig och lastar 742 kg på flaket.
Lastflaket rymmer 1,15 kubikmeter under insynsskyddet. Baklämmen, som låses med nyckel, kan med ett enkelt handgrepp tas loss om det behövs. Lastförmågan är mellan 650 och 742 kg. På taket kan man lasta ytterligare 70 kilogram.
Namnet Hoggar är taget efter en bergskedja i Saharaöknen, och har tidigare använts på en konceptbil av beach buggy-typ från 2003.
Hoggar-pickupen baseras på en plattform som är en kombination av den brasilianska 207 och distributionsbilen Partner. Den har konstruerats för att tåla fullast runt 750 kg i kombination med dåliga vägar, vilket inte är ovanligt i Brasilien och andra länder i Sydamerika. Enligt Peugeot har 320 ingenjörer arbetat med projektet under tre år, från skiss till serieklar bil.
En slank modern lastbilsprofil. Bakhjulen är separatupphängda och har nästan horisontell stötdämpare, vilket ger minimala hjulhus som inkräktar på flakytan. Bakom stolarna finns ”generöst med stuvutrymme”.
Premiär i handeln över hela Brasilien är det den 15 maj. Hoggar finns då med två flexfuel-motorer som kan köras på bensin eller ren etanol. Ena motorn är på 1,3 liter och 82 hästkrafter, den andra på 1,6 liter med effekten 113 hästar när den körs på etanol och 110 när den drivs med bensin.
Styrningen har hydraulservo med separat kylare för hydrauloljan.
Hytten är mycket personbilslik med inredning till stor del hämtad från Peugeot 207. Stolarna är markant skålade och den på förarsidan kan ställas i höjdled, liksom ratten. Bakfönstret är delat och öppningsbart med ena halvan skjutbar.
Bilen finns i tre utrustningsgrader, varav den högsta, Escapade, omfattar det mesta man är van vid hos en välutrustad personbil – bland annat luftkonditionering, elfönsterhissar och fjärrstyrt centrallås.
Lastvolymen på flaket uttrycker Peugeot som 1.151 liter, och lastvikten för basversionen är 742 kg och 660 respektive 650 kg för de mer välutrustade varianterna.
Bakllämmen på flaket kan fällas ned och även tas bort helt, för transport av långt gods. Lämmen har lås som öppnas med bilens nyckel, och därmed är även reservhjulet under flaket låst när bilen är låst.
Målgruppen för Hoggar män (89 procent) mellan 30 och 49 år, 76 procent av dem gifta, som till 75 procent använder bilen i sitt yrke. De flesta är småföretagare och 41 procent av dem kör dagligen med yrkesmässig last ombord. Allt enligt Peugeots marknadsavdelning.
Hittills säger Peugeot att Hoggar ska byggas i Brasilien för främst den brasilianska marknaden. Men möjligheten finns förstås att den kan exporteras till Europa lite senare. Så är fallet med Volkswagen Amarok, som är en lite större pickup, byggd i Argentina den ska börjas säljas även i Europa till hösten.