Sänkningen har mötts av mycket kritik: ökade koldioxidutsläpp och missade klimatmål gör att regeringen ser över åtgärder.
För att bemöta detta och minska utsläppen har Tidöpartierna enats om att höja reduktionsplikten från 6 till 10 procent, enligt källor till SVT. Höjningen kommer att föreslås i årets budgetförhandling.
Höjningen beräknas minska koldioxidutsläppen med en halv miljon ton per år.
Men trots höjningen är förhoppningen att priset vid pump inte ska behöva höjas – detta genom sänkt drivmedelsskatt i kombination med den högre andelen biodrivmedel.
På plattformen X har kommentarerna avlöst varandra.
”Bra att regeringen verkar återställa lite grann av klimatskadan de orsakat. Reduktionsplikten behöver höjas, men det behöver ske på ett sätt är som rättvist för hela landet och som inte drabbar de utan alternativ”, skriver Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén.
”Regeringens klimatsvek fortsätter. En pluttig höjning som inte är i närheten av att kompensera för de utsläpp de orsakat. Den här politiken kostar redan svenska folket 40 miljarder i uteblivet EU-stöd och då är inte ens klimatkostnaden inräknad. Skärpning!” skriver i stället Richard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson, Centerpartiet.
”Priset kommer inte påverkas”
Enligt uppgifter till Aftonbladet menar SD att ”de som oroas [över höjda priser] kan sova lugnt”.
”Priset på bensin och diesel kommer inte att påverkas när man tankar bilen. Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel – den uppgörelsen gäller även för nästa budget, dvs mandatperioden ut”, skriver Sverigedemokraternas pressavdelning i ett mail till Aftonbladet.
Läs även:
”För kraftig sänkning av reduktionsplikten”
”Bensinen kostar snart 35 kr/l – Varning för stora värdefall!”