Hoppa till innehåll

Honda CR-Z: Sporthybriden

Har Honda lyckats med det omöjliga – att bygga en miljövänlig och körglad sportbil? Huldt har kört CR-Z. Det är en 2+2-coupe (även om Fredrik ifrågasätter det där med +2) med en design som sticker ut. Hej! Hur har du det?FH: Jo, här är fina fisken. Vi utgick från flygplatsen i Amsterdam och glassar nu […]

Har Honda lyckats med det omöjliga – att bygga en miljövänlig och körglad sportbil? Huldt har kört CR-Z.

Honda CR-Z: Sporthybriden

Det är en 2+2-coupe (även om Fredrik ifrågasätter det där med +2) med en design som sticker ut.

Hej! Hur har du det?
FH: Jo, här är fina fisken. Vi utgick från flygplatsen i Amsterdam och glassar nu omkring mellan tulpanodlingar och väderkvarnar i stekande sol.

Låter ju fint. Men vad har du att säga om CR-Z?
FH: CR-Z är en liten kilformad, fyrsitsig coupé, som är tänkt att föra tankarna till de roliga CRX-coupéerna och visa att Honda jobbar hårt med en spännande miljöteknik för gasglada människor. Det ska alltså vara miljövänligt och sportigt i ett och samma paket och ett roligare alternativ till Insight och Prius.
Under skalet surrar en 1,5 i-VTEC och den är sammankopplad med Hondas parallellhybridsystem IMA, alltså en så kallad lätthybrid. Den drar 0,5 l/mil och släpper ut 117 g/km CO2. Världens första sportbilshybridlina har en 6-växlad manuell låda, vilket också är anledningen till att Honda bestämde sig för parallellhybridsystemet. Honda ville nämligen ha en manuell låda för att den skulle bli sportigare och körgladare, för mer aktiv körning.
Motorn och hybridsystemet levererar en total effekt på 124 hk och ett vrid på 174 Nm. Maxvridet är desamma som för 1,8-litersmotorn i Civic, men man får det redan vid 1.500 varv, vilket är riktigt bra. Och den släpper ut 35 g/km mindre koldioxid är Civic. Sen gör den 200 km/h och 0-100 på 9,9 sekunder.

Honda CR-Z: Sporthybriden

Motorn är högvarvig och ganska kul, betydligt roligare än Prius – den drar dock mer.

Så det var alltså tänkt att den skulle bil körglad, blev den det?
FH: Motorn är högvarvig och ganska kul, framför allt när man har ställt in körsystemet i sportläget, då blir det lite attack och fräs. Men så vidare sportig vet jag inte om jag vill säga att den är.
Det finns även ett ECON-läge och då prioriterar hela bilen bränsleekonomi – i motorns styrenhet, luftkonditionering och i hybridsystem. Problemet är att då blir det väldigt lite power kvar till körglädje. Knappt någon alls… Men om man jämför mot kungen i hybridklassen, Prius, så är den ju betydligt roligare både känslomässigt, imagemässigt och körmässigt. Vid soppapumpen är den dock en aning tristare än Prius.
Sedan finns det ett normalläge också.

Har du hittat något positivt och/eller negativt?
FH: Det är ju en 2+2-coupé men det är extremt dåligt utrymme i baksätet. Bakom mig, och jag sitter ganska nära ratten, kan man inte sitta alls, i alla fall inte om man har ben.
Men sen är den ju lite rolig också med den här förarorienterade, tredimensionella inredningsdesignen som vi känner igen från Civic och Insight.

Vem kommer att köpa den?
FH: Jag tror att den är som klippt och skuren för den som inte gillar sportbilar över huvud taget, men som vill ha en ettrig, miljövänlig och udda design på sin bil. Det är en miljöprofilbil.

Vad kostar den och när kommer den till Sverige?
FH: Den kommer att säljas från juni och tilldelningen i Sverige är bara 100 bilar så det gäller att attackera om man är intresserad. Den är dyr, kostar från 254.900 kronor. Den är skattebefriad i fem år och förmånsvärdet är 1.660 kronor.

Läs mer om Honda CR-Z i auto motor & sport nummer 11.

Mer info om CR-Z hittar du under länkarna nedan.

Honda CR-Z: Sporthybriden

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.