Hoppa till innehåll

Ny bluffmetod avslöjad – ingen koll av identitet

I förra veckan berättade Sveriges Radio att det rullar många bilar som är registrerade på personer som inte existerar. Bilarna kan användas av kriminella, stöldligor och oseriösa företagare som vill bluffa bort avgifter. Myndigheterna har inga möjligheter att få in de avgifter och skulder som bilarna drar på sig – vilket ofta handlar om mycket höga […]

I förra veckan berättade Sveriges Radio att det rullar många bilar som är registrerade på personer som inte existerar. Bilarna kan användas av kriminella, stöldligor och oseriösa företagare som vill bluffa bort avgifter.

Myndigheterna har inga möjligheter att få in de avgifter och skulder som bilarna drar på sig – vilket ofta handlar om mycket höga belopp. I ett exempel hade en Opel dragit på sig skulder hos Kronofogden på över 100.000 kronor.

Den nya bluffmetoden utnyttjar ett kryphål hos Transportstyrelsen och Skatteverket. Fordon kan registreras på utländska medborgare och det skapas då ett samordningsnummer, ett så kallat provisoriskt personnummer. Transportstyrelsen kontrollerar fordonet, men gör ingen djupare undersökning av ägaren. Det räcker med att ”ägaren” faxar in en fotostatkopia av en ID-handling, som då inte är speciellt svår att förfalska. Eller så använder man stulna ID-handlingar.

Handhavandet av uppgifterna hamnar hos Skatteverket, som inte heller gör någon detaljerad kontroll. Skatteverket utgår nämligen från att det är Transportstyrelsen som kontrollerat ägarens identitet.

Enligt Sveriges Radio är det uppskattningsvis ett 50-tal fordon som polisen hittills hittat, där bilägaren är en falsk identitet. Fordonen upptäcks när man slår till mot stöldligor som turnerar runt i Sverige och fyller bilarna med stöldgods. Tjuvarna talar inte om vem som gett dem uppdraget och det går inte att spåra upp de som organiserar stölderna – eftersom bilarnas ägare inte går att hitta.

Under veckan som gått har vi på auto motor & sport gjort egna efterforskningar för att uppskatta hur många fordon som är registrerade på ägare som inte finns, eller hos företag som inte längre existerar.

I början på året fanns det flera tusen fordon som står registrerade på företag som inte längre har aktiva organisationsnummer. En naturlig förklaring kan vara att många av dessa fordon ägs av företag som gått i konkurs. Fordonen är sannolikt på väg att byta ägare när gamla skulder regleras och konkursen avslutas – vilket kan ta en viss tid.

Men sätter man en gräns vid 1 juni 2016 är det så gamla konkurser att de borde vara avslutade vid det här laget. Det antalet fordon som då blir kvar uppgår till cirka 200. Det är alltså en försiktigt uppskattad siffra.

Dessa fordon besiktigas, trafikförsäkras och betalar skatt, eftersom de annars skulle få körförbud och bli upptäckta direkt om polisen gör en slagning på registreringsnumret. Söker man på registreringsnumret hos Transportstyrelsen ser allt ”normalt ut”.

Men ägaren till de här 200 fordonen existerar inte längre sedan minst åtta månader tillbaka. Därmed kan fordonen ”segla under radarn” och dra på sig till exempel hur många p-böter som helst, Kronofogden får inte in några pengar, då bilägaren inte går att hitta.

Polisen uppfattning om ett 50-tal fordon med falska ägare är sannolikt bara toppen på isberget. Det handlar förmodligen om flera hundra fordon, kanske ännu fler.

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.