Audi, Renault och Seat har bra inbrotts- och stöldskydd medan Subaru Legacy och Outback är riktigt dåliga på att skydda sig mot klåfingriga. Det senaste stöldskyddstestet visar stora skillnader mellan olika modeller.
Renault Mégane (och Scénic) hör till de relativt få modeller som klarar toppbetyget för både inbrotts- och stöldskydd.
Varje år stjäls cirka 25.000 bilar i Sverige, och runt 80.000 bilägare utsätts för stöld från och ur bilen. Även om de allra flesta bilar återfinns efter några dagar, betyder varje enskilt fall en massa problem för bilägaren.
Helt kan man aldrig skydda sig mot stöld och inbrott, men det har visat sig att bilar som är svårforcerade, drabbas i mindre grad. Detta vet försäkringsbolagen, och ju säkrare bilen är på den här punkten, desto billigare blir försäkringen.
För två år sedan införde försäkringsbranschen en teknisk kravlista på personbilar, för att göra det enklare för dig som konsument att välja en stöld- och inbrottssäker bil.
Full stjärnuppsättning i Trafikförsäkringsföreningens senaste lista över klassen på inbrotts- och stöldskydd får samtliga versioner av Seat Exeo och Ibiza. Blå stjärnor = modeller granskade av NVSA, gula stjärnor = tillverkarens självdeklaration av skyddet. Vänster kolum är skydd mot stöld (max fem stjärnor), höger är skydd mot inbrott (max fyra stjärnor).
Listan görs efter tester och analyser av stöldskyddslösningarna i de vanligaste bilarna på marknaden. Proven kallas NVSA (New Vehicle Security Assessment) och kan sägas vara motsvarigheten till Euro NCAP:s krocktester, men gäller alltså bilens stöld- och inbrottsskydd.
På måndagen redovisades den senaste listan över nya bilars inbrotts- och stöldskydd, och i den betygssätts de båda momenten med stjärnbetyg mellan 1 och 5. För inbrottsskyddet är högsta betyg fyra och för stöldskyddet fem stjärnor. Listan finns att ladda ner som PDF-fil via länken här nedanför.
Sedan den nya klassificeringsnormen infördes har närmare 450 modellvarianter testas. 150 har fått toppbetyg och ungefär lika många klarar inte alls kraven.
– Den här gången har vi omkring 70 nya modeller på rankinglistan. Bland de bästa när det gäller både stöld- och inbrottsskydd har vi bilar från exempelvis Audi, VW, Porsche, Renault och Saab, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
Dåligt resultat för både inbrotts- och stöldskydd visar bland andra Peugeot 3008 och 5008, liksom Subaru Legacy och Outback samt Suzuki Alto och Splash. Riktigt dåligt inbrottsskydd (men hyggligt stöldskydd) har också de flesta Toytamodeller från modellåret 2009 och framåt.
Den som klickar på länken här nedanför och laddar hem hela rankinglistan upptäcker att ingen modell från BMW, Mercedes, Honda eller Kia finns betygsatt. Detta beror enligt Trafikförsäkringsföreningen på att dessa tillverkare valt att inte skicka in några underlag för att få sina stöldskydd granskade, vilket föreningen tycker är mycket beklagligt.
Bland de modeller som visar toppbetygen fem stjärnor för stöldskydd och fyra stjärnor för inbrottsskydd återfinns samtliga Audi, Lexus, Renault Mégane och Scénic, samt alla Seat Exeo och Ibiza.
Saab 9-5 får toppbetyg för Vector- och Aeroversionerna och Volkswagen Golf, Polo och Scirocco för den version som har tillägget Security. Samtliga Golf Variant från 2009 och framåt har också alla stjärnor på plats. Volvo XC60 har toppbetyg för version Summum och Momentum men inte för Kinetic.
Antalet stölder av personbilar har minskat i Sverige på senare år, men samtidigt har andelen som inte kan återföras till ägaren, ökat från tidigare stadiga 9-10 procent till 12 procent.
– Orsaken är att den organiserade brottsligheten ökat, konstaterar Leif
Björklund, vd på Larmtjänst, som arbetar med att återfinna försäkrad egendom som stulits.
– Det handlar alltså inte om att någon tillfälligtvis stjäl bilen för en "joy-ride" eller liknande. Här är det bilar som försvinner helt och hållet genom exempelvis "export" och omidentifiering eller att de plockas isär för sina reservdelar.
I Tyskland har man också konstaterat en ökning av de organiserade bilstölderna. Där ökade antalet stulna bilar från drygt 37.000 år 2008 till drygt 40.000 förra året.
Det förklaras med att tjuvarna blivit allt skickligare på att kringgå bilarnas elektroniska stöldskydd. Största ökningen i Tyskland har skett i regioner nära Tjeckien och Polen, och polisen är medveten om att en stor del av de stulna bilarna "exporteras" till dessa länder, där gränskontrollen i princip är obefintlig.