På bilmässan AutoMobility LA 2025 i Los Angeles pryder Crater Concept Hyundais monter. Tanken med Hyundai Crater är att den ska ta sig fram på alla typr av underlag.
– Utvecklingen av Crater började med frågan ”Hur ser frihet ut”, säger SangYup Lee, designchef för Hyundai och Genesis.
Crater är också ett exempel på hur formspråket Art of Steel kan tillämpas på en mer extrem typ av bil.
Läs även: PROV: Hyundai Ioniq 6 N – balansakten

Många coola funktioner
Konceptbilen bygger på en tålig och kompakt monocoque-konstruktion. Karossen är utformad för att underlätta framkomligheten vid kraftig lutning och matchas med 33-tums terrängdäck. Naturligtvis har bilen breda hasplåtar.
För att vara så praktiskt användbar som möjligt finns en rejäl last- och arbetsplattform på taket. Givetvis sitter det rejält med strålkastare på plattformen.

Crater har en extra stor head-up-display och en okonventionell instrumentbräda som är formad som en böjd metallplåt. Mad Max-känslan är påtaglig.

I videon nedan visar Doug DeMauro bilens många häftiga designlösningar och funktioner.
Läs även: Vi kör Hyundai Ioniq 9 – ”bekväm och härligt tyst”