Volkswagen får för andra gången böta mångmiljonbelopp för konkurrenshinder. General Motors har lagt budet Daewoo. Chrysler tvingas till ännu en återkallelse. Elektroniskt rostskydd är ren bluff.
Bland annat i dagens nyhetssammanfattning.
GM-DAEWOO: General Motors har bjudit 775,7 miljoner dollar för koreanska biltillverkaren Daewoo plus att GM tar på sig bolagets skulder på cirka 17 miljarder dollar. I köpet skall bara ingå de delar av verksamheten som sysslar med personbilar. En analytiker anser att GM-Daewoo kan komma att ta 30 procent av den koreanska hammamarknaden inom fyra år. Idag har Daewoo cirka 17 procent.
CHRYSLER: DaimlerChrysler i USA tvingas återkalla en tredjedel av de hittills tillverkade MPV-bilarna av 2001 års modell totalt drygt 136 000 bilar. Orsaken är ett låsfel, som kan få båda skjutdörrarna att öppnas vid en påkörning mot ena sidan på bilen. Det är en huvudlåscylinder som är felkonstruerad. Felet upptäcktes vid ett krockprov genomfört av amerikanska trafiksäkerhetsverket, NHTSA.
VOLKSWAGEN: Europas största billtillverkare har tvingats betala cirka 285 miljoner kronor i böter för brott mot EU:s konkurrensregler. Bakgrunden är att Volkswagenkoncernen försökt straffa återförsäljare som 1996 och 1997 sålde Passatmodellen med rabatt upp till 12 procent på det av VW rekommenderade priset. Handlarna hotades med att inte få kalla sig återförsäljare. EU-kommissionen började undersöka saken 1999 och har nu kommit fram till att det var olagligt handlat av Volkswagen, som alltså ådöms att betala böter på cirka 31 miljoner euro. VW fälldes i ett motsvarande fall 1998 och tvangs då betala rekordböter på cirka 860 miljoner kronor.
BILHANDELN: Under maj månad fanns i den svenska märkeshandeln cirka 52 000 begagnade bilar till salu. Det är en ökning med drygt 10 procent mot förra året. Genomsnittsvärdet på bilarna, inklusive rekonditioneringskostnad och moms, var under maj 90.829 kronor, vilket är en ökning med drygt 15.000 kronor mot samma tid förra året.
MAZDA: Mazda Motor Corporation noterade den största förlusten hittills för verksamhetsåret 2000/2001. Gruppens totala förlust blev nära 14 miljarder kronor. I förlusten ligger bland annat pensionsersättningar till 2.210 medarbetare som avskedades under året. Mazda ägs till 33 procent av Ford.
LEXUS: Toyota planerar att bygga en lackeringsanläggning för 1,4 miljarder kronor i Cambridge, Ontario i Kanada. Anläggningen ska serva den sammansättningsfabrik i Cambridge som ska börja montera SUV-modellen RX 300 under 2003.
BLUFF: Det säljs något som kallas ”elektroniskt rostskydd” en liten burk som ska kopplas till bilens batteri och karossen och som sägs förhindra rostangrepp på bilen. Prylen kallas Auto Saver och kostar cirka 2.450 kronor. Korrosionsinstitutet har nu testat produkten och kommit fram till att den är helt värdelös. En liknande produkt testades redan 1972 av Korrosionsinstitutet och det hela kallades då ”Tekniskt kvacksalveri”. Det omdömet gäller fortfarande.
TELEFONANNONS: Nu kan man annonsera ut sin bil via mobilt Internet. Företaget Bilwap KB satsar på att skapa en wapsida på Internet med privata bilannonser som kan läsas i wap-utrustade mobiltelefoner.
Annonsplatsen finns på http://wap.bilwap.se.