Marcus Ericsson såg ut att vända en trög säsongsstart med en andra plats i årets upplaga av Indianapolis 500, karriärens andra pallplats i klassikern. Men dagen efter loppet kom beskedet: han diskvalificeras.
Beskedet från Indycar innebär att både Ericsson och lagkamraten Kyle Kirkwood fråntas sina resultat på grund av tekniska regelbrott. Även Prema-föraren Callum Ilott diskas.
– Vi har precis fått beskedet och det är fullt pådrag på teamet, men jag har blivit tillsagd att inte kommentera det ännu. Det är klart att det är ett chockbesked, säger Marcus Ericsson till Nerikes Allehanda, som var hemma hos honom för en poddinspelning minuter innan nyheten offentliggjordes.
Enligt Indycar har Andretti gjort otillåtna modifieringar på det så kallade EMS-systemet (Energy Management System) – närmare bestämt kring de paneler och fästen som kopplar ihop systemet med bilens bakre hjulupphängning.
Modifieringarna bedöms ha förbättrat bilens aerodynamik, något som är strängt förbjudet enligt reglementet.
Både Ericsson och Kirkwood bryter därmed mot flera regler, bland annat för att ha ändrat standarddelar från leverantören Dallara utan godkännande. Straffet innebär inte bara diskvalificering, utan också böter på 100 000 dollar per bil och avstängning för teknisk personal i nästa deltävling i Detroit.
Mästerskapet kastas om
Diskningarna ritar om resultatlistan rejält. David Malukas blir ny tvåa bakom segrande Álex Palou, medan Pato O’Ward tar tredjeplatsen. Felix Rosenqvist klättrar därmed till fjärde plats – hans bästa resultat i Indy 500.
Ericsson rasar från 10:e till 20:e plats i mästerskapet när han förlorar 36 poäng. Samtidigt stiger Colton Herta till 14:e plats i loppet efter att hans Andretti-bil klarat inspektionen, troligen på grund av att den byggdes om efter en krasch under helgen.
Indycars tekniska kontroll har den senaste tiden fått hård kritik. Bara veckor tidigare blev Penskes toppduo Will Power och Josef Newgarden diskvalificerade från sina startpositioner i Long Beach, även då på grund av otillåtna modifieringar av standarddelar. Många ifrågasätter nu hur kontrollerna fungerar.
Marcus Ericsson deltog trots allt på den traditionsenliga banketten efter loppet, men lämnar Indianapolis med en bitter eftersmak.
Uppdaterat resultat Indy 500 – 2025
| Plac | Förare | Team | Start | Status |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | 6 | I mål |
| 2 | David Malukas | A. J. Foyt Racing | 7 | I mål |
| 3 | Pato O’Ward | Arrow McLaren | 3 | I mål |
| 4 | Felix Rosenqvist 🇸🇪 | Meyer Shank Racing | 5 | I mål |
| 5 | Santino Ferrucci | A. J. Foyt Racing | 16 | I mål |
| 6 | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | 19 | I mål |
| 7 | Christian Lundgaard | Arrow McLaren | 8 | I mål |
| 8 | Conor Daly | Juncos Hollinger Racing | 13 | I mål |
| 9 | Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan | 2 | I mål |
| 10 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | 24 | I mål |
| 11 | Devlin DeFrancesco | Rahal Letterman Lanigan | 17 | I mål |
| 12 | Louis Foster | Rahal Letterman Lanigan | 20 | I mål |
| 13 | Nolan Siegel | Arrow McLaren | 26 | +1 varv |
| 14 | Colton Herta | Andretti Global | 27 | +1 varv |
| 15 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 14 | +1 varv |
| 16 | Will Power | Team Penske | 10 | +1 varv |
| 17 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | 28 | +1 varv |
| 18 | Marcus Armstrong | Meyer Shank Racing | 30 | +2 varv |
| 19 | Jack Harvey | DRR-Cusick Motorsports | 29 | +2 varv |
| 20 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 4 | +3 varv |
| 21 | Ryan Hunter-Reay | DRR-Cusick Motorsports | 25 | Bröt (mekaniskt) |
| 22 | Josef Newgarden | Team Penske | 32 | Bröt (mekaniskt) |
| 23 | Sting Ray Robb | Juncos Hollinger Racing | 17 | Bröt (kontakt) |
| 24 | Kyle Larson | Arrow McLaren | 19 | Bröt (kontakt) |
| 25 | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | 13 | Bröt (kontakt) |
| 26 | Robert Shwartzman | Prema Racing | 1 | Bröt (kontakt) |
| 27 | Rinus VeeKay | Dale Coyne Racing | 31 | Bröt (kontakt) |
| 28 | Alexander Rossi | Ed Carpenter Racing | 12 | Bröt (mekaniskt) |
| 29 | Marco Andretti | Andretti Global | 22 | Bröt (kontakt) |
| 30 | Scott McLaughlin | Team Penske | 10 | Bröt (kontakt) |
| 31 | Marcus Ericsson 🇸🇪 | Andretti Global | 9 | Diskad |
| 32 | Kyle Kirkwood | Andretti Global | 23 | Diskad |
| 33 | Callum Ilott | Prema Racing | 22 | Diskad |
Uppdaterad förarställning IndyCar 2025 – efter 6 av 17 lopp
| Pos | Förare | Poäng |
|---|---|---|
| 1 | Álex Palou | 306 |
| 2 | Pato O’Ward | 194 |
| 3 | Christian Lundgaard | 181 |
| 4 | Felix Rosenqvist 🇸🇪 | 165 |
| 5 | Kyle Kirkwood | 156 |
| 6 | Scott Dixon | 153 |
| 7 | Scott McLaughlin | 145 |
| 8 | Will Power | 143 |
| 9 | Colton Herta | 120 |
| 10 | David Malukas | 110 |
| 11 | Josef Newgarden | 106 |
| 12 | Rinus VeeKay | 105 |
| 13 | Graham Rahal | 105 |
| 14 | Alexander Rossi | 104 |
| 15 | Santino Ferrucci | 103 |
| 16 | Marcus Armstrong | 103 |
| 17 | Christian Rasmussen | 95 |
| 18 | Conor Daly | 83 |
| 19 | Nolan Siegel | 82 |
| 20 | Marcus Ericsson 🇸🇪 | 79 |
| 21 | Kyffin Simpson | 67 |
| 22 | Louis Foster | 67 |
| 23 | Robert Shwartzman | 65 |
| 24 | Devlin DeFrancesco | 64 |
| 25 | Sting Ray Robb | 63 |
| 26 | Callum Ilott | 45 |
| 27 | Takuma Sato | 36 |
| 28 | Jacob Abel | 28 |
| 29 | Hélio Castroneves | 20 |
| 30 | Ed Carpenter | 16 |
| 31 | Jack Harvey | 12 |
| 32 | Ryan Hunter-Reay | 10 |
| 33 | Kyle Larson | 6 |
| 34 | Marco Andretti | 5 |