Hoppa till innehåll

Indy 500-kaoset: Därför diskas Marcus Ericsson

Marcus Ericsson korsade mållinjen som tvåa i klassiska Indy 500. Men dagen efter kastades allt om: bilen underkändes i efterkontrollen och svensken diskvalificerades.

Marcus Ericsson såg ut att vända en trög säsongsstart med en andra plats i årets upplaga av Indianapolis 500, karriärens andra pallplats i klassikern. Men dagen efter loppet kom beskedet: han diskvalificeras.

Beskedet från Indycar innebär att både Ericsson och lagkamraten Kyle Kirkwood fråntas sina resultat på grund av tekniska regelbrott. Även Prema-föraren Callum Ilott diskas.

– Vi har precis fått beskedet och det är fullt pådrag på teamet, men jag har blivit tillsagd att inte kommentera det ännu. Det är klart att det är ett chockbesked, säger Marcus Ericsson till Nerikes Allehanda, som var hemma hos honom för en poddinspelning minuter innan nyheten offentliggjordes.

Enligt Indycar har Andretti gjort otillåtna modifieringar på det så kallade EMS-systemet (Energy Management System) – närmare bestämt kring de paneler och fästen som kopplar ihop systemet med bilens bakre hjulupphängning.

Modifieringarna bedöms ha förbättrat bilens aerodynamik, något som är strängt förbjudet enligt reglementet.

Både Ericsson och Kirkwood bryter därmed mot flera regler, bland annat för att ha ändrat standarddelar från leverantören Dallara utan godkännande. Straffet innebär inte bara diskvalificering, utan också böter på 100 000 dollar per bil och avstängning för teknisk personal i nästa deltävling i Detroit.

Mästerskapet kastas om

Diskningarna ritar om resultatlistan rejält. David Malukas blir ny tvåa bakom segrande Álex Palou, medan Pato O’Ward tar tredjeplatsen. Felix Rosenqvist klättrar därmed till fjärde plats – hans bästa resultat i Indy 500.

Ericsson rasar från 10:e till 20:e plats i mästerskapet när han förlorar 36 poäng. Samtidigt stiger Colton Herta till 14:e plats i loppet efter att hans Andretti-bil klarat inspektionen, troligen på grund av att den byggdes om efter en krasch under helgen.

Indycars tekniska kontroll har den senaste tiden fått hård kritik. Bara veckor tidigare blev Penskes toppduo Will Power och Josef Newgarden diskvalificerade från sina startpositioner i Long Beach, även då på grund av otillåtna modifieringar av standarddelar. Många ifrågasätter nu hur kontrollerna fungerar.

Marcus Ericsson deltog trots allt på den traditionsenliga banketten efter loppet, men lämnar Indianapolis med en bitter eftersmak.

Uppdaterat resultat Indy 500 – 2025

Plac Förare Team Start Status
1 Álex Palou Chip Ganassi Racing 6 I mål
2 David Malukas A. J. Foyt Racing 7 I mål
3 Pato O’Ward Arrow McLaren 3 I mål
4 Felix Rosenqvist 🇸🇪 Meyer Shank Racing 5 I mål
5 Santino Ferrucci A. J. Foyt Racing 16 I mål
6 Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing 19 I mål
7 Christian Lundgaard Arrow McLaren 8 I mål
8 Conor Daly Juncos Hollinger Racing 13 I mål
9 Takuma Sato Rahal Letterman Lanigan 2 I mål
10 Hélio Castroneves Meyer Shank Racing 24 I mål
11 Devlin DeFrancesco Rahal Letterman Lanigan 17 I mål
12 Louis Foster Rahal Letterman Lanigan 20 I mål
13 Nolan Siegel Arrow McLaren 26 +1 varv
14 Colton Herta Andretti Global 27 +1 varv
15 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing 14 +1 varv
16 Will Power Team Penske 10 +1 varv
17 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan 28 +1 varv
18 Marcus Armstrong Meyer Shank Racing 30 +2 varv
19 Jack Harvey DRR-Cusick Motorsports 29 +2 varv
20 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 4 +3 varv
21 Ryan Hunter-Reay DRR-Cusick Motorsports 25 Bröt (mekaniskt)
22 Josef Newgarden Team Penske 32 Bröt (mekaniskt)
23 Sting Ray Robb Juncos Hollinger Racing 17 Bröt (kontakt)
24 Kyle Larson Arrow McLaren 19 Bröt (kontakt)
25 Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing 13 Bröt (kontakt)
26 Robert Shwartzman Prema Racing 1 Bröt (kontakt)
27 Rinus VeeKay Dale Coyne Racing 31 Bröt (kontakt)
28 Alexander Rossi Ed Carpenter Racing 12 Bröt (mekaniskt)
29 Marco Andretti Andretti Global 22 Bröt (kontakt)
30 Scott McLaughlin Team Penske 10 Bröt (kontakt)
31 Marcus Ericsson 🇸🇪 Andretti Global 9 Diskad
32 Kyle Kirkwood Andretti Global 23 Diskad
33 Callum Ilott Prema Racing 22 Diskad

 

Uppdaterad förarställning IndyCar 2025 – efter 6 av 17 lopp

Pos Förare Poäng
1 Álex Palou 306
2 Pato O’Ward 194
3 Christian Lundgaard 181
4 Felix Rosenqvist 🇸🇪 165
5 Kyle Kirkwood 156
6 Scott Dixon 153
7 Scott McLaughlin 145
8 Will Power 143
9 Colton Herta 120
10 David Malukas 110
11 Josef Newgarden 106
12 Rinus VeeKay 105
13 Graham Rahal 105
14 Alexander Rossi 104
15 Santino Ferrucci 103
16 Marcus Armstrong 103
17 Christian Rasmussen 95
18 Conor Daly 83
19 Nolan Siegel 82
20 Marcus Ericsson 🇸🇪 79
21 Kyffin Simpson 67
22 Louis Foster 67
23 Robert Shwartzman 65
24 Devlin DeFrancesco 64
25 Sting Ray Robb 63
26 Callum Ilott 45
27 Takuma Sato 36
28 Jacob Abel 28
29 Hélio Castroneves 20
30 Ed Carpenter 16
31 Jack Harvey 12
32 Ryan Hunter-Reay 10
33 Kyle Larson 6
34 Marco Andretti 5

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Phillip G. Abbott / Jake Galstad / Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.