
En bil har kört i diket och när polisen kommer dit en stund senare och känner spritlukt uppger föraren att hen blivit så chockad över att köra i diket att hen varit tvungen att ta sig lite starkt. Detta är så kallad eftersupning.
Om polisen då inte kan motbevisa vad föraren säger, det vill säga att personen ifråga varit påverkad redan innan krocken eller dikeskörningen, kan den så kallade eftersupningen räcka till en friande dom, vilket skett i flera uppmärksammade fall. Bland annat har det tidigare Mp-språkröret Per Gahrton hävdat eftersupning vid flera tillfällen.
Senast när Gahrton i februari i år när åtalades för grovt rattfylleri efter att ha ertappats i sin bil med 1,89 promille alkohol. Gahrton nekar till brott och hävdar i polisförhör att han kört av vägen i halt väglag att han sedan druckit vin efter dikeskörningen när han var på väg för att hämta hjälp, skriver Expressen.
Gahrton gjorde samma sak när han stod åtalad för rattfylla 2008. Gahrton åberopade även då ”eftersupning” och friades. Han dömdes dock för vårdslöshet i trafik, skriver Expressen.

För ett par år sedan ville alla partier riksdagen ha en lag mot eftersupning i Sverige. En utredare presenterade då ett lagförslag men föreslog samtidigt att lagen inte skulle införas. Utredaren menade att en lag mot eftersupning skulle strida mot rättsliga principen att det inte är förbjudet att förstöra bevis mot sig själv, på samma sätt som det inte är ett brott i sig att en mördare gör sig av med mordvapnet.
Nu har justitieminister Morgan Johansson, som tidigare ville ha en lag kommit till samma slutsats.
”Om det visar sig att det man gör en utredning och de flesta rättsliga instanser är emot en lag, då måste man lyssna på det”, säger Morgan Johansson.
I Norge har det sedan många år funnits en särskild lag mot eftersupning, vilket alltså betyder att det är ett brott att dricka ett par timmar efter att man varit inblandad i en olycka.
”Finns det en enda anledning till att eftersupning ska vara tillåtet – som svenska folket kan skriva under på? Det här är ett juristiskt haveri”, säger auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind.