Läsaren Leif skriver till ams:
Kompressorn till klimatanläggningen havererade, den skar. Volvoåterförsäljaren i Sundsvall ville ha 21.500 kronor för att reparera. De skulle då byta ut allt som hade med klimatanläggning att göra – både kondensorn och alla grejer som hör till.
Jag frågade varför de ville byta allt när det var kompressorn som hade skurit och fick svaret att det måste göras så. Annars kan de inte lämna garanti på jobbet!
Bilen är en V70 av årsmodell 2002 som gått 27.000 mil. Reparationskostnaden hade nästan överstigit bilens värde om jag nu skulle ha lämna in den på bilbolaget i Sundsvall.
Icke! Jag letade istället rätt på en fristående mekaniker som hade licens för att jobba med klimatanläggningar. Kostnaden för reparationen blev då istället 10.500 kr, vilket inkluderande ett servopumpsbyte eftersom den också var skadad. Mycket pengar, men det kändes lite bättre.
Jag fick naturligtvis full garanti på jobbet.
Det måste skrivas mer om verkstäders hutlösa priser. Sprid era kunskaper om oberoende verkstäder. Jag själv jobbar inte med bilar. Jag har inte någon verkstad.
Min granne som är lite äldre men fullt frisk tyckte att bilreparationerna på hans bil fullständigt skenat. Jag fick då se hans fakturor på service på hans bil.
Jag fick sätta mig ner. Han kör ett annat bilmärke än Volvo och de hade bytt hans bytt hans bromsskivor runt om tre gånger på 6.000 mil.
Jag har åkt bil med honom, han sitter inte med foten på bromspedalen hela tiden utan kör bra. Dåliga reparatörer på hans märkesverkstad, eller så är det bedrägeri helt enkelt.
Vi måste börja ha mer koll på verkstäder, både märkesvärkstäder och obundna.
Jag har faktiskt pratat med min granne om det tidigare. Han vill inte att hans kritik skall komma ut. Då byter de väl hela bilen nästa gång säger han med ett skratt. Jag tror nog att han byter verkstad till nästa service. Andra märkesverkstäder finns ju i grannstäderna. Han vill inte gärna sluta använda märkesverkstad.
Wiggo Björck: ”Galet, men det finns skäl”

Ja Leif, märkesverkstäderna är ofta för dyra för att det ska vara rimligt att gå till dem som vanlig Svensson. Det har vi på ams kunnat påvisa tidigare, senast när vi ifjol tittade närmare på hur galet dyrt det kan bli om infotainmenskärmen går sönder i ens bil.
Att märkesverkstaden vägrar lämna garanti på kompressorbytet om de inte samtidigt får byta ut ”allting” i AC-systemet låter förstås helt galet, men det finns skäl till det.
Ett AC-system måste nämligen hållas helt tätt. Jag har själv inte jobbat med Volvo men baserat på bilens årsmodell använder systemet i din V70 troligtvis den mycket miljöskadliga gasen R134A. Gasen, som är ett så kallat fluorerade köldmedium, är sedan 2011 förbjuden att använda i nytillverkade fordon inom EU. Den är nämligen 1.430 gånger så skadlig för jordens atmosfär som koldioxid.
En auktoriserad AC-verkstad ska därför alltid kunna garantera att deras arbete håller tätt. Omvänt är du som ägare enligt lag skyldig att endast vända dig till en auktoriserad verkstad för AC-reparationer – vilket du gjort, bra!
Uppenbarligen gör dock Volvo-verkstaden och den fristående verkstaden helt olika bedömningar om vilka delar som måste bytas för att din bils system ska hålla tätt. Varför? Jag kan förstås inte svara säkert, men om jag utgår från de märken jag arbetat med lär det vara för att det är vad tillverkarens reparationsanvisningar kräver.
AC-rören i din bil är nog likt de jag handskats med tidigare gjorda i mjuk aluminium, och det är kanske inte så konstigt att de mer eller mindre är förbrukningsvara. ”Varför inte laga eller byta till något bättre?”, kanske du tänker då. Det korta svaret är att märkesverkstaden inte får göra det eftersom de är bundna att göra som tillverkaren förordnar.
Det långa är att man inte längre arbetar på samma sätt som förr i tiden. Ta till exempel din grannes bromsar. Tre kompletta bromsskivsbyten runtom på 6.000 mil låter helgalet, även om det rör sig om en bil som rullar få mil om året.
Jag misstänker nämligen att det rör sig om att bromsskivorna rostat (vanligt i vårt avlånga land på elbilar och hybrider som motorbromsar så mycket istället). Du skriver ändå att grannen kör normalt – vilket bör utesluta att bromsarna gått varmt och skivorna slagit sig. Går du till en vanlig märkesverkstad idag blir kuren ett skiv- och beläggbyte direkt, när det förr i tiden (långt innan min tid) kanske hade räckt att bara byta beläggen.
Då hade man nämligen alltid en svarv ståendes på verkstaden för att slipa ner skivor som blivit skeva eller rostiga – en reparationsmetod som än idag anses fackmässig enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), så länge det går att göra utan att skivan blir tunnare än vad tillverkarens toleranser tillåter.
Men, sådant tar ännu mer av mekanikerns dyrbara ackordtid och säljer inte lika mycket reservdelar.