
I torsdags bekräftade Jaguars varumärkeschef Adrian Hallmark till tidningen Autocar att man skrotar planerna på C–X75. De fem prototyper som redan tagits fram ska fortsätta att utvecklas fram till och med maj nästa år. Tre av dem kommer därefter säljas på auktion, en ska hamna på museum och en sparas hos Jaguar för att kunna visas upp lite då och då.
”Vi vet att vi kan få bilen att fungera i Jaguar men det är fel tidpunkt att lansera en superbil för runt 10 miljoner kronor, sade Adrian Hallmark i ett uttalande.
Vi såg Jaguar C–X75 för första gången i Paris 2010. Dess hybriddrivlina inkluderade ett par gasturbiner som kunde driva bilen när laddningen till de fyra elmotorerna monterade på varje hjul var slut.
Jaguar bekräftade produktionen av C–X75 i maj 2011 och att man skulle få hjälp av Williams F1-team för att bygga det limmade kolfiberchassit. Dock skulle gasturbinerna inte användas på produktionsbilen.
Istället lovade man en turbo- och kompressorladdad 1,6-liters bensinmotor och två elmotorer som skulle monteras i vardera hjulaxeln i bilen. Elmotorerna skulle drivas av ett luft- och vattenkylt batteripaket.
Den kombinerade effekten av hybriddrivlinan låg runt 900 hästar med ett sammanlagt vridmoment om 800 Nm. C–X75 skulle klara 0–100 km/h på 2,8 sekunder och 0–160 km/h på 6,0 sekunder. Hela tio mil skulle kunna avverkas på ren elkraft.
Adrian Hallmark sade att man kommer ta tillvara på investeringen som gjort i C–X75 och 60 procent av dess teknik ska användas i framtida Jaguar-modeller.

