
Som vi berättat förut ska Jaguar utvidga sin XE-familj till att omfatta minst tre eller möjligen fyra karossversioner. Förutom den fyrdörrars sedan som vi ser längst ner på sidan kommer det också en kombi (Sportbrake), tvådörrars Coupé och en Cabriolet. Hur Jaguar XE Sportbrake kan gestalta sig får vi ett smakprov på av Remco Meulendijk, se illustrationen ovan.
Jaguars chefsingenjör för XE-projektet, Nick Miller, bekräftade för auto motor & sport under Parissalongens öppnande att XE-familjen är förberedd för att växa. Plattformen är också så flexibel att den kan användas till större modeller (läs: nya generationen XF) och det går även att skapa ett utrymme för batteripaket till en kommande hybridmodell:
”Plattformen är väldigt flexibel och vi får plats med batterier,” berättade Nick Miller. ”Men det finns inga konkreta beslut för en hybridmodell, ännu. Vår snålaste dieselversion av XE har ett koldioxidutsläpp på 99 g/km och vi är väldigt nöjda med det, så här långt. Vi får se vad som behövs längre fram.”
Senast 2021 måste bilarna som säljs i EU ha ett snitt för varje tillverkare på högst 95 g/km. Jaguar XE och dess tekniska plattform ska leva långt förbi detta årtal och är alltså i högsta grad delaktig. Går det att nå 95 g/km i snitt?
”Det är onekligen en utmaning för oss alla,” säger Nick Miller eftertänksamt, ”men det är möjligt, vi förbereder alla modeller för att nå detta mål. Samtidigt får vi inte glömma bort att det finns kunder som vill ha en V8-motor, oavsett vilka miljöregler som finns.”
Volvo är på väg över till en motorfamilj med enbart fyrcylindriga motorer och hävdar att det är hög tid att sluta räkna antalet cylindrar. Är det rätt väg?
”Absolut. Våra kunder räknar inte heller cylindrar,” säger Nick Miller. ”Men de vill ha spännande teknik, bra prestanda och låg förbrukning. Det är en utmaning, som sagt, men det är samtidigt en spännande tid för både Jaguar och Land Rover.”

Jaguar har investerat mycket stora belopp i att modernisera och bygga ut fabriken i Solihull där Jaguar XE ska byggas med början nästa år. Men det blev ändrade planer när utbyggnaden började planeras för 18 månader sedan:
”Den stora efterfrågan på nya Range Rover och Range Rover Sport överträffade alla prognoser,” berättar Nick Miller. ”Vi insåg snabbt att kapaciteten måste utökas och att flexibiliteten mellan modellerna måste bli bättre. Därför såg vi till att utbyggnaden av Solihull även gjorde det möjligt att bygga Range Rover Sport där. Vi har anställt 1.700 nya bilbyggare och de utbildas just nu för att kunna bygga Range Rover Sport. De är alltså redan på plats och därmed får Jaguar XE en flygande start nästa år med tränad och utbildad personal.”
Fabriken i Solihull är förberedd för att bygga tre modeller. Jaguar XE och Range Rover Sport vet vi redan och det är väl en inte alltför vild gissning att den tredje modellen blir nya generationen Jaguar XF, som alltså delvis delar plattform med XE.
Hur länge vi ska behöva vänta på Jaguar XE Sportbrake ville inte Nick Miller kommentera, men att döma av hans leende ska det inte behöva dröja allt för länge. En XE-kombi är helt nödvändig på vissa marknader, inte minst i Sverige där det inte går att sälja tjänstebilar till företagen om man inte kan erbjuda en rymlig kombimodell.
Sportiga motoralternativ och fyrhjulsdrift är också på gång till XE-familjen vilket gör att Jaguar på allvar kan utmana Audi, BMW och Mercedes som ett alternativ i premiumsegmentet.
Missa inte denna läsning:
Jaguar XE – nya mellanklassaren visas i Paris
