
Att bygga lyxbilar och sportbilar är i bästa fall ”lätt” – såvida man slår an rätt sträng hos kunderna. Jaguar har varit träffsäkra de senaste åren och nya F-Type visar att man är på rätt väg, liksom suv-konceptet man premiärvisade på Frankfurtsalongen förra hösten.
Men nu ska Jaguar ge sig in i ett av de värsta getingbo som finns på bilmarknaden: mellanklassarna i premiumsegmentet. Här härskar sedan länge modeller som BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass. För att bygga en utmanare behövs inte bara en bra bil, det gäller också att erbjuda ett attraktivt pris – förmodligen den tuffaste utmaningen. Konsumentpriset är i sin tur en spegling av den vinstmarginal som biltillverkaren behöver ta ut för att räkna hem affären. Även för premiumtillverkarna gäller det att pressa tillverkningskostnaderna för att kunna skära ut en hygglig avkastning på investeringen.
I brist på andra nyheter berättar Jaguar för den samlade mediakåren i Genève att den nya utmanaren i mellanklassen ska heta ”XE”. Allt vi får se av Jaguar XE är en designskiss på fronten samt en del bilder på chassit – eller ”body in white” som det engelska uttrycket lyder.
Bilderna på Jaguar XE visar inte de yttre karossbitarna men vi kan ändå se proportionerna på bilen. Det första man noterar är den långa, låga motorhuven och det korta överhänget bak. Taklinjen sluttar långt ner mot bakluckans bakre kant och ger intryck av en halvkombi/coupé, men tittar man noga så syns det att Jaguar valt en konventionell baklucka – alltså är XE en sedanmodell.
Bilar med aluminiumchassi/kaross finns det flera exempel på och de lär bli vanligare i jakten på lägre bränsleförbrukning. Men Jaguar XE blir först i mellanklassen med aluminiumkaross och det kan förstås bli ett viktigt argument när man på allvar vill utmana Audi, BMW och Mercedes.
Jaguar och koncernkollegan Land Rover håller på och ta fram en ny motorfamilj bestående av fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer. Motorerna ska byggas i egen regi i en ny fabrik i Wolverhampton. Motorerna ska kunna användas både som tvärställda och monterade i längsled. Jaguar XE blir först ut med de nya, fyrcylindriga motorerna.
Jaguar XE förväntas byggas i alla de fyra, viktiga karossformerna. Efter sedanmodellen – som ska presenteras i slutet av året – kommer en kombi, en coupé och även en cabriolet. Räkna med att försäljningen av Jaguar XE startar i mitten av nästa år och att ”inroparen” får ett pris precis under 30.000 pund i Storbritannien.