
Viasats kommentator Janne Blomqvist hörs som vanligt i tv hela helgen och rapporterar direkt från Tysklands Formel 1-lopp på Nürburgring. Många är nyfikna på vad FIA:s velande om diffusorerna innebär, vad det innebär för Red Bull och McLaren och vilka förare som formtoppar på söndag.
– FIA var oroliga för protester i och med att alla team inte körde med diffusorer. I Valencia bestämde man att man inte får mappa om motorerna mellan kval och race och sedan på Silverstone var det max tio procent av gasspjället som fick vara öppet när föraren släppt gasen, med sedan kom det snabbt dispenser. Eftersom FIA inte läst på hur och vad de olika motorleverantörerna hade för lösningar blev allting väldigt orättvist. Därför har man nu gått tillbaka hur det var i Valencia (utan ommappning) och det blev en bra kompromiss, för det var klumpigt att gå in och peta sådär mitt i en säsong. Under 2012 års säsong får inga avgaser alls gå igenom diffusorn.

Effekten av ”hot blown diffusors” har debatterats flitigt. Vissa påstår att de gett Red Bull en enorm fördel eftersom de varit så snabba hela denna och förra säsongen, men Janne tror annorlunda:
– Det är ett överskattat system och inte alls så avgörande som vissa påstår. Red Bulls grej är att köra med mycket rake och då funkar inte diffusornerna lika bra, därför löste man det med ”hot blowing”. Den bil Red Bull kör med idag designades 2009 och då använde man inte ens ”hot blowing”. Teamen kom helt enkelt överrens för F1:s bästa.
Ferrari har gjort ett överraskande lyft och tog en seger på Silverstone när många trodde de var helt uträknade.
– Det som hände på Silverstone visar hur viktigt det är att ligga längst fram för då kan man köra sitt race i sin egen takt. Genom att spara däck blir man snabbast. Mark Webbers problem är att han kvalar för dåligt och inte får möjlighet att köra sitt race. Samma för Ferrari, de måste kvala bättre. Vettel tar sju till nio sekunder i början så han kan köra ensam och diktera egna villkor. För att slå Red Bull måste man ta pole.
Men vad är då skillnaden? Varför räcker Red Bulls däck längre.
– Skillnaden ligger i de nya däcken och att de inte håller lika länge. Den som ligger längst fram har ett övertag i att han inte sliter lika mycket däck som den som ligger bakom och jagar. Det ger ett övertag på fyra fem varv för depåstopp som ledaren kan ligga och nöta snabba varvtider. Det är också väldigt många fler omkörningar denna säsongen jämfört med den förra och det roliga är att det är fler icke drs-omkörningar än drs-omkörningar. Det ökar underhållningsfaktorn.

Slutligen kommer vi till iRace och du har ledningen i VIP-ligan under säkert förvar. Vad är ditt tricks? Är det för att du hänger på F1-banorna varje GP och får hemliga tips?
– Haha, ja, VIP-ligan är min! Jag har inte ändrat på min lista sedan innan säsongens början det är därför jag är i topp. Jag kan göra rena chansningar eller gissningar men det vill jag inte så jag håller mig till vad jag sagt om inte något riktigt oväntat händer.
iRace är i full gång. Tippa vem som vinner GP-loppen och VM-titeln i Formel 1. Utmana dina bekanta, dina jobbarkompisar och tävla om härliga priser: Vinnaren i iRace får en uppsättning Pirelli-däck. Det är givetvis gratis att vara med!
Viasat Motor sänder Tysklands GP direkt hela helgen med start på fredag 09.55. Dessutom direktsänder de Marcus Ericssons båda lopp i GP2.
Fredag: 09:55 Träning 1 F1
13:55 Träning 2 F1
Lördag:10:55 Träning 3 F1
13:55 Kval F1
15:35 Race 1 GP2
Söndag:10:25 Race 2 GP2
13:30 Race F1