Den nya och utsläppsfria flottan planeras sättas i drift 2026 med start i Stockholms södra och västra förorter.
– Eldriven tung trafik är en nyckel för att Sverige ska nå klimatmålen, säger Mårten Widlund, vd på PreZero Sverige, enligt ett pressmeddelande. Med vår satsning får Stockholm en tystare och renare stadsmiljö. Nu hoppas vi inspirera fler att satsa på tunga elfordon.
Då de eldrivna lastbilarna är tystare i drift är flottan försedd med blixtljus och konstgjorda ljud vid inbromsning, backning, acceleration och tomgång.
Läs även: Världens största ellastbil rullar i Värmland – 33,5 m och 94 ton
Utrustar med ny laddteknik
Förutom en ny flotta investerar Prezero även i laddteknik för miljonbelopp.
– Eftersom nätet av laddstationer inte är tillräckligt utbyggt blir även laddning en investering på flera miljoner för PreZero, fortsätter Mårten Widlund. Om ellastbilarna ska ta över i stor skala i hela landet behövs fler platser där de kan ladda.
Den omfattande beställningen innebär att Prezero tar ledningen inom eldrivna återvinningsfordon i Sverige. Totalt hamnar en beställning på 35 ellastbilar hos Volvo och resten hos Mercedes-Benz.
– Vi är mycket glada och stolta över förtroendet att PreZero väljer att beställa ännu fler batterielektriska lastbilar från Volvo Lastvagnar, säger Stefan Strand, vd Volvo Lastvagnar Sverige, enligt samma pressrelease. Ordern på 35 ellastbilar från oss är den största hittills inom återvinningsbranschen i Sverige.
Läs även: Eldriven sopbil från Scania gör succé