Kia EV9 GT-line kommer att lanseras fullt ut i Sverige i oktober – så till dess får vi vänta på pris. Men redan nu får vi ta del av specifikationerna.
Bilen bygger på samma plattform (E-GMP) som Kia EV6, men plattformen har förlängts något. Kia EV9 är 501 centimeter lång, 198 cm bred och 176 cm hög. Axelavståndet är hela 310 cm.

Sex eller sju säten i EV9
Det går att välja mellan sex- och sjusitsigt utförande. Den förstnämnda med separata stolar på andra raden. Det finns en separat klimatanläggning för baksätet.
Bagageutrymmet är 828 liter med den bakersta sätesraden nedfälld. Med alla sittplatser aktiva ryms 333 liter. Funken rymmer 52 liter.
Toppmodellen EV9 AWD GT Line har fyrhjulsdrift (med särskilt terrängläge) och en systemeffekt på 378 hästkrafter. Vridmomentet är 700 Nm. Tillsammans ger detta kraft nog att ta bilen från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder.
Med ett batteri på 98,8 kWh blir räckvidden 497 km enligt WLTP-cykeln. Maximal laddeffekt är 240 kW.

Infotainmentsystemet innehåller appen Kia EV Route Planner som kan hjälpa till att hitta laddplatser. Det sker automatiskt om navigationssystemet märker att den planerade rutten är längre än räckvidden.
Instrumentpanelen utgörs av tre skärmar, en för föraren, en för central för infotainment och en mindre för att styra klimatanläggningen. Heads-Up-Display är standard.
Bilens programvara kan uppdateras över nätet (OTA).

V2L och V2G
I likhet EV6 har EV9 Vehicle-to-Load (V2L), vilket innebär att bilen kan driva 230 volts-apparater, till exempel en mikrovågsugn. På sikt kommer även Vehicle-to-Grid (V2G) som innebär att bilen kan skicka tillbaka ström till elnätet. Det gör att bilen kan användas som strömkälla när elen är dyr, och sedan laddas när elen är billig.
För att åka säkerheten har Kia EV9 en ny struktur kring b-stolparna och ett batterihölje som fördelar krockenergin vid en olycka. Bilen har nio krockkuddar och flera förarassistanssystem.

Autonom körning på nivå 3
EV9 är den första bilen från Kia som klarar självkörning på nivå. Funktionen HDP (Highway Driving Pilot) är extrautrustning och använder 15 sensorer varav två lidar. Systemet skannar av föremål i alla riktningar och medger viss självkörning, formellt upp till amerikanska SAE:s tredje nivå utav fem.