Hoppa till innehåll
Recharge

Kia lanserar transportbilar med modulsystem

Sydkoreanska Kia lanserar ett nytt transportbilskoncept med en helt egen klass. Fem modeller i fyra grundutföranden äntrar scenen.

John Sempill

Hjulet är ju redan uppfunnet så vad gör man i stället? Då uppfinner man en ny fordonsklass. Sagt och gjort. Kia lanserar nu fordonsklassen PBV – Platform Beyond Vehicle, bilar ämnade för transporter av alla dess slag. 

Nyheten presenteras under tisdagen, på andra sidan Atlanten på CES-mässan i Las Vegas. Hela fem eldrivna transportbilskoncept visas upp i tre grundstorlekar, med totalt fyra grundutföranden på sikt: Basic, Van, High Roof och Chassi Cab.  

en grupp fordon parkerade framför ett byggnad (AI text)
Hela klassen samlad. Nya PBV, Platform Beyond Vehicle, löser de flesta tänkbara transportbehoven.

– Kia har en vision att gå bortom det traditionella bilkonceptet genom att tillgodose behoven hos olika kunder och i samhället med innovativa och anpassade fordon och tjänster för specifika marknads- och affärsförhållanden, med allt från affärssystem till mjukvara och framtida teknik, säger Ho Sung Song, vd och koncernchef hos Kia, enligt pressmeddelandet.

Två personer står bredvid en bil. (AI text)

Först ut för produktion blir mellanstora Kia Concept PV5, som börjar produceras under 2025, med en planerad europeisk introduktion 2026. 

Näst ut blir PV7 och därefter PV1. Den förstnämnda blir en transportbil med fokus på interiör och lastutrymme. Minstingen i den nya klassen – Kia Concept PV1 – är utformad för närtransporter och stadstrafik. 

Taxi på dagen – leveranser på natten

Med ”modulsystemet” Easy Swap ska användaren kunna anpassa sin transportbil efter behov. Förardelen är fast medan de färdiginredda påbyggnaderna, ”life modules”, kan bytas ut. 

En grupp fordon i ett garage (AI text)

Kia meddelar även att tre batteristorlekar planeras för att möta kundens varierande behov. Bilarna i den nya PBV-klassen byggs i Kias fabriker i Hwaseong i Sydkorea. 

En man står bredvid en liten minibuss. (AI text)

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.