Den hoppar direkt in som en ID. Buzz-utmanare och kommer först som renodlad transportbil, då i stil med ID. Buzz Cargo.
Kia PV5 Cargo är först ut i Kias nya affärsområde PBV – Platform Beyond Vehicle – och stoltserar med bland annat snabbladdning upp till 150 kW och laddning från 10–80 procent på 30 minuter.

Två batterier har du att välja mellan initialt: 51,5 kWh för en WLTP-räckvidd upp till 291 km, samt Long Range med 71,2 kWh, för upp en WLTP-räckvidd upp till 400 km.
Kia PV5 Cargo är en packåsna
Som hantverkare behöver du givetvis kunna lasta mycket och tungt. Och gärna få plats med gipskivor.
Med måtten 4 695 mm i längd och 1895 mm i bredd lär lastutrymmet inte presentera några större bekymmer. Höjden på 1 915 mm gör att du dessutom kan lasta saker på höjden vid behov.

Stöd för V2L – vehicle-to-load – finns också. Du kommer alltså kunna ladda dina verktyg och nyttja din nya PV5 som en powerbank.
Så blir priset för Kia PV5
Som rubriken antyder: Priset då? PV5 Cargo L2H1 börjar på 418 500 kronor, alternativt 455 000 kronor för Long Range. Väljer du Plus-versionen börjar priserna på 470 500 kronor. Exakt vad som ingår i Plus framgår inte av pressreleasen, men vi antar att det är ett liknande tänk som när man beställer en plusmeny på valfri snabbmatskedja: lite mer av det goda.
Läs även: Elbilsoffensiven – Kias djärva nyheter
Läs även: Lasta prylar med ID. Buzz Cargo – fyrhjulsdrift och hög dragvikt

Är du varken hantverkare eller i behov av en renodlad transportbil lanseras även PV5 Passenger för storfamiljen senare i år. Fler modellversioner följer därefter.
Vi har pratat med Kia om deras nya elbilssatsning och fått en inblick i PV5. Du hittar intervjun och fler bilder här.