Hoppa till innehåll

Kia varnar för biodiesel – stoppar igen bränslefiltret

Det finns en särskild typ av diesel du bör undvika om du har en dieseldriven Kia: det som kallas DieselBio+ hos OKQ8. Den kan stoppa igen bränslefiltret.

Kia varnar för biodiesel – stoppar igen bränslefiltret
Har du en Kia med någon av de drabbade dieselmotorerna bör du tills vidare undvika DieselBio+ hos OKQ8.

Dieselbilar som omfattas

Bilarna som omfattas lanserades på den svenska marknaden 2006 och 2007. Motorerna som drabbas är 1,1 CRDi, 1,4 CRDi, 1,6 CRDi och 1,7 CRDi.

En del Kiaägare har fått problem med bränslefiltret, vilket bland annat rapporterats på Kia Car Club-forumet. Problemen uppstod efter att förarna tankat det som kallas DieselBio+ hos OKQ8. Nu har bilägarna informerats via brev om att de istället bör tanka hos konkurrenten Statoil för att undvika problem.

”Vårt drivmedel uppfyller alla specifikationer enligt standarden och vi anser inte att det finns några bevis för att de beskrivna problemen beror på bränslet. Med detta sagt sätter OKQ8 säkerheten först och vill vara en del av den omedelbara lösningen av de problem som rapporterats”, skriver OKQ8 i ett uttalande, och sänker därför inblandningen av RME från sju till fem procent tills vidare.

Läs också: ”Bensinbolagen måste ersätta etanolskador”
Läs också: Hyundai och Kia betalar 2,5 miljarder för falska bränslesiffror

Kia skriver på sin frågor-och-svar-sajt om bränslefilter att de utfört ett så kallat Filter Blocking Tendency-test som visar att DieselBio+ hade svårt att klara gränsvärdet för filterbarhet. Vid ett tillfälle var värdet tre gånger högre än gränsvärdet. Men enligt OKQ8 har testet vissa brister.

”Vi anser att testmetoden är i ett för tidigt utvecklingsstadie för att införa krav på denna eller ett frivilligt gränsvärde”, skriver OKQ8.

Läs också: Är Kias garantier värdelösa?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.