
Dieselbilar som omfattas
Bilarna som omfattas lanserades på den svenska marknaden 2006 och 2007. Motorerna som drabbas är 1,1 CRDi, 1,4 CRDi, 1,6 CRDi och 1,7 CRDi.
En del Kiaägare har fått problem med bränslefiltret, vilket bland annat rapporterats på Kia Car Club-forumet. Problemen uppstod efter att förarna tankat det som kallas DieselBio+ hos OKQ8. Nu har bilägarna informerats via brev om att de istället bör tanka hos konkurrenten Statoil för att undvika problem.
”Vårt drivmedel uppfyller alla specifikationer enligt standarden och vi anser inte att det finns några bevis för att de beskrivna problemen beror på bränslet. Med detta sagt sätter OKQ8 säkerheten först och vill vara en del av den omedelbara lösningen av de problem som rapporterats”, skriver OKQ8 i ett uttalande, och sänker därför inblandningen av RME från sju till fem procent tills vidare.
Läs också: ”Bensinbolagen måste ersätta etanolskador”
Läs också: Hyundai och Kia betalar 2,5 miljarder för falska bränslesiffror
Kia skriver på sin frågor-och-svar-sajt om bränslefilter att de utfört ett så kallat Filter Blocking Tendency-test som visar att DieselBio+ hade svårt att klara gränsvärdet för filterbarhet. Vid ett tillfälle var värdet tre gånger högre än gränsvärdet. Men enligt OKQ8 har testet vissa brister.
”Vi anser att testmetoden är i ett för tidigt utvecklingsstadie för att införa krav på denna eller ett frivilligt gränsvärde”, skriver OKQ8.
Läs också: Är Kias garantier värdelösa?