Kia Norge tycker egentligen inte att de gjorde fel när de publicerade ett Instagram-inlägg med ett skämt baserat på att Teslaägare köper klistermärken med texter i stil med: ”I bought this before Elon went crazy”.
Den norska PR-avdelningen satte texten ”I bought this after Elon went crazy” på en Kia EV3, tog en bild och postade skämtet på Instagram.

– Det var bara tänkt som humor mellan två konkurrenter från vår sida. Målet var att visa att det finns andra alternativ för dig som letar efter en elbil. Idén kom från oss här i Norge och initierades inte av Kia centralt, försvarar sig Christian Lagaard, kommunikationschef på Kia Bil Norge i en intervju med norska IT-Avisen.
Tesla-investeraren Sawyer Merritt med över 800 000 följare på X tyckte inte alls att skämtet var kul.

Sawyer Merritts kritik gjorde saken viral och till slut fann Kia det bäst att radera inlägget.
”Vi hade ingen avsikt att förolämpa eller kränka någon. För att undvika förvirring kring detta eller att provocera någon i onödan har vi valt att ta ner inlägget”, skriver han.
Läs även: PROV: Kia EV3 Long Range – håller vad looken lovar