Hoppa till innehåll

Klart för ny Mercedesfabrik i Ungern

Daimler AG skrev på måndagen avtal med ungerska staten om att bygga en helt ny bilfabrik i staden Kecskemét, 80 km sydost om Budapest. Daimler investerar motsvarande 8 miljarder kronor i anläggningen, där man med början 2012 ska tillverka efterträdarna till nuvarande A- och B-klass. Ny generationen av Mercedes A- och B-klass breddas med en […]

Daimler AG skrev på måndagen avtal med ungerska staten om att bygga en helt ny bilfabrik i staden Kecskemét, 80 km sydost om Budapest. Daimler investerar motsvarande 8 miljarder kronor i anläggningen, där man med början 2012 ska tillverka efterträdarna till nuvarande A- och B-klass.

Klart för ny Mercedesfabrik i Ungern

Ny generationen av Mercedes A- och B-klass breddas med en kompakt suv och en cabriolet. Suven blir direkt konkurrent till bland andra VW Tiguan och Audis kommande Q3.

Kontraktet signerades på måndagen i det ungerska parlamentet av Rainer Schmückle, operativ chef för Mercedes-Benz Cars, och Ungerns utvecklingsminister Gordon Bajnai, i närvaro av staden Kecskeméts borgmästare.
Daimler AG satsar motsvarande 8 miljarder kronor i en helt nya fabrik, som skapar 2.500 nya arbetstillfällen. Fabriken får en kapacitet på 100.000 bilar per år och produktionen startar 2012.

Klart för ny Mercedesfabrik i Ungern

Nästa generation Mercedes B-klass blir lite större än A-klass och kommer bland annat som lyxig fyrdörrarsbil med coupéprofil.

Kecskemét ligger i det område som kallas pustan, 80 km sydost om huvudstaden Budapest, längs motorvägen M5 som löper nord-sydligt genom landet.
Som vi tidigare berättat på denna plats kommer nästa generation av Mercedes framhjulsdrivna modeller att breddas till fyra grundmodeller. För att klara den expansionen satsar Daimler AG på den nya ungerska fabriken samtidigt som man för 600 miljoner euro bygger ut och moderniserar fabriken i Rastatt i Tyskland, som ska tillverka hälften av de nya modellerna.

Klart för ny Mercedesfabrik i Ungern

Nästa A-klass blir en mycket lägre och sportigare än hittills, och främsta konkurrenterna är Audi A3 och BMW 1-serien. Den kommer också som cabriolet för att möta även cabbversionerna av dessa klasskamrater.

Syftet med den ungerska fabriken är också att stärka Mercedes närvaro i Centraleuropa, där nybilsmarknaden växer snabbt.
Nästa generation av Mercedes A- och B-klass (lansering hösten 2010) innebär att klasserna blir betydligt mer olika varandra än i dag. A-klass får en sportigare framtoning, och siktar främst in sig på konkurrenterna Audi A3 och BMW 1-serien.
Båda modellserierna överger det dubbla golvet för en konventionell konstruktion. Den blir billigare att bygga, Mercedes marknadsfolk har insett att köpare i C-segmentet (Golfklassen) föredrar bilar med en lägra profil nuvarande A- och B-klass har.

B-klass baseras i grunden på samma plattform som A-klass, men blir lite större och mer praktiskt inriktad. Tänkta konkurrenter är främst Volkswagen Touran och Opel Zafira, vilket antyder B-klass även kommer att erbjudas sjusitsig.
Dessutom tillkommer i den framhjulsdrivna familjen en cabriolet och en kompakt suv, den senare ett nummer mindre än GLK och direkt konkurrent till bland andra VW Tiguan, Audis kommande Q3 och BMW:s planerade suv i 1-serien.
Av ekonomiska skäl konstrueras nya A- och B-klass så att motorerna (samtliga fyrcylindriga) blir gemensamma med övriga Mercedesmodeller. Det betyder att samma grundmotorer kan monteras både på tvären i de framhjulsdrivna bilarna och i längsled på de bakhjulsdrivna.
"Med fyra modellvarianter i stället för två kanske vi inte fördubblar volymen, men den blir betydligt större", har Mercedes märkeschef Rainer Schmückle sagt i en intervju tidigare i år.

Illustrationer: Schulte/Nextline.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.