Med hjälp av tekniker hos Land Rover Classic låter man restaurera klassikern i nästintill obegränsade mått. Inte riktigt. Men två karosslängder erbjuds till att börja med: 90 alternativt 110.
Och donatorbilen begränsas till årsmodellerna 2012–2016. Restaureringen är alltså total där du som kund väljer material, hur interiören ska se ut, färgpalett, finish, tillbehör och uppgraderingar.

Under huven utrustas varje Classic Defender V8 (ja, så heter den) med en femliters V8-bensinare signerad Land Rover, komplett med en åttastegad ZF-låda.
– Varje fordon byggs med omsorg, där kreativiteten är den enda begränsningen när det gäller att anpassa fordonet till ägarens önskemål, säger Paul Barrit, direktör, Land Rover Classic.
– Från start till mål kommer Works Bespoke-kunder att få en upplevelse utan dess like, där de slutligen skapar sin ultimata Classic Defender V8.
Vi hade inte kunnat säga det på ett präktigare vis. Och saknar du fantasi står även Land Rover för detta – med ett gäng färgpaletter att utgå ifrån: Heritage, Contemporary, Premium och SV Metallic.


Färgpaletterna består av kulörval som alla harmoniserar, som i kombination ska framhäva känslan du söker. Vi hade nog gått för någon av Heritage-valen med ytterkulören Balmoral Green eller Marina Blue. Men Corinthian Bronze eller Firenze Red i Contemporary-paketet hade inte varit helt fel heller.

I fälgväg erbjuds klassiska 16-tums plåtisar i svart alternativt kulören Limestone. Gillar du inte plåtfälgar har du möjligheten att välja så kallade Sawtooth-fälgar i dimensionen 18 tum.
Prismässigt börjar hela kalaset på 190 000 pund exklusive moms, eller drygt 2,3 miljoner kronor exklusive moms enligt dagens växlingskurs. En femsitsig går loss på drygt 2,4 miljoner kronor utan moms och en sjusitsig på motsvarande nästan 2,5 miljoner kronor.

Befinner du dig i Storbritannien och har vägarna förbi Goodwood Revival mellan den 6–8 september, får du en unik chans att se Classic Defender V8 by Works Bespoke när den visas upp IRL.
Läs även: