Det sker en marknadsförändring på den europeiska bilmarknaden. Försäljningen av nya batterielektriska och hybrida kompakt-suvar ökade med 12 procent under årets två första månader, till totalt 346 111 bilar, enligt Autonews.
Det räckte för att ta förstaplatsen från småsuvar, som tappade 7,1 procent och stannade på 333 555 sålda bilar. Det markerar en historisk förändring på den europeiska bilmarknaden, där småsuvarna har dominerat sedan de petade ner småbilarna 2021.
Elbilar och hybrider driver skiftet
En av de största förklaringarna till skiftet är en våg av nya, eldrivna kompakt-suvar. Modeller som Kia EV3, Renault Scenic E-Tech och Ford Explorer har lockat nya kunder.
Tillsammans med klassledaren Volkswagen Tiguan, som ökade sin försäljning med 30 procent, har segmentet fått ett rejält uppsving.
Läs också: PROV: Nya Tiguan – VW:s viktigaste bil
VW ID.4 ökade med hela 172 procent och blev den mest sålda elbilen i segmentet. Kia EV3, som stod för 11 365 av de sålda bilarna, hjälpte till att driva på en ökning av elbilsförsäljningen i segmentet med hela 290 procent.

Andra elbilar som gick starkt var Renault Scenic E-Tech, Ford Explorer och Peugeot e-3008.
Läs också: PROV: Kia EV3 Long Range – håller vad looken lovar
Skillnaden mellan små och kompakta SUVar?
| Egenskap | Små SUVar | Kompakt-SUVar |
|---|---|---|
| Längd | Cirka 4,1–4,3 meter | Cirka 4,4–4,6 meter |
| Exempel | Renault Captur, VW T-Cross | VW Tiguan, Hyundai Tucson |
| Prisnivå | Lägre | Högre |
| Utrymme | Mindre bagage och kupé | Mer plats för familj och packning |
| Målgrupp | Stadsbor, unga bilköpare | Småbarnsfamiljer, pendlare |
| Fördelar | Billig, smidig, snål | Rymlig, mångsidig, trygg |
| Nackdelar | Begränsat utrymme | Dyr, större yttermått |
Kort sagt: Kompakt-suvar passar dig som vill ha mer utrymme och kör längre – småsuvar är bäst i stan.
Bensin fortsatt störst
Kombinationen av nya elbilar, fler laddhybrider och fortsatt efterfrågan på vanliga hybrider gör att elektrifierade modeller nu står för hälften av alla sålda kompakt-suvar.
• Plug-in-hybrider (laddhybrider): ökade med 39 procent till 41 065 bilar
• VW Tiguan PHEV ledde ökningen, upp 317 procent till 8 469 sålda
• Fullhybrider utgör största elektrifierade drivlinan, med 22,8 procents andel
• Eldrivna modeller: 15 procents andel – upp från 4,3 procent samma period 2024
Trots ökningen är bensin fortsatt den vanligaste drivlinan, med 40,1 procents marknadsandel. Dieselandelen minskade till låga 7,7 procent.
Nykomlingar kan skaka om segmentet
Dacia Bigster, en ny prispressad mildhybrid från Renault Group, tros få lika stor effekt på kompaktklassen som Duster fick på små-SUVar.

Med ett startpris på runt 280 000 kronor ligger den långt under segmentets snittpris på cirka 380 000 kronor.
En fullhybridversion lanseras för cirka 335 000 kronor – ett tydligt hot mot Toyota CH-R, som normalt kostar runt 400 000 kronor, men just nu säljs från cirka 360 000 kronor i kampanj.
Andra nykomlingar i segmentet inkluderar:
• VW Tayron
• Seat Terramar
• Toyota CH-R+ (upp till 60 mils räckvidd)
• Citroën C5 Aircross
• Opel Grandland
• Skoda Elroq – elbil från ungefär 370 000 kronor, framtagen för att konkurrera med kinesiska MG S5 och Omoda E5
Stellantis tappade tempo
Stellantis-gruppens förseningar i lanseringen av nya småsuvar byggda på Smart Car-plattformen bidrog till att segmentet tappade andelar.
Om koncernen lyckas komma ikapp under året, kan småsuvar fortfarande återta titeln som Europas mest sålda segment. Men mycket talar för att 2025 blir kompakt-SUV:ens år.
Med fler eldrivna och hybrida modeller på väg in, och prispress från aktörer som Dacia, väntas kompakt-suvar fortsätta ta marknadsandelar under 2025. Frågan är bara om småbilssegmentet hinner svara – eller om skiftet redan är ett faktum.