Den mörkgröna BMW M5 ur E28-generationen som nu är till salu via den amerikanska auktionssajten Bring A Trailer är inte bara unik för att den första ägaren var kung Carl XVI Gustaf, utan också för att det är den enda M5:an med S38B35-motor som sålts med katalysator och lambdasond – en specialbeställning för att matcha de svenska lagarna.
Motorn har 3,5-liters total cylindervolym och varvar till 6 900 v/min. Den ger 286 hästkrafter via en femväxlad manuell växellåda.


Polisradio och direktnummer till Säpo
M5:an beställdes även utan modellbeteckning bak och utrustades med två extra antenner – en för biltelefon och en för polisradio. Det finns fortfarande en DLS 200c VHF-radio installerad i handskfacket.
I taket finns flera av Säkerhetspolisens bilar uppskrivna med telefon- och regnummer. Detta var en tid då biltelefonerna inte var så mobila utan var monterade i bilen.

Kungen körde bilen i 2 600 mil. Nu har den gått 25 000 mil, men är fortfarande i relativt gott skick.
I skrivande stund har budgivningen passerat 45 000 US-dollar.

Kungens favorit-BMW
Att kungen gillar bilar och har ett särskilt öga till BMW har nog inte undgått många bilintresserade svenskar. Just nu kör kungen en BMW M8 Competition till vardags. Vi fick en möjlighet att fråga honom om vilken som varit hans favoritbil under åren.
– Min BMW M3 CSL, svarade kungen utan någon längre betänketid.

Just den bilen råkade kungen krocka lätt i Norrköping 2005.
– Varför behöll kungen inte den bilen?
– Nja, var sak har sin tid och utvecklingen går framåt.