– Regeringen bör utreda ett förbud mot användningen av friktionsdäck (vinterdäck utan dubbar) vid sommarväglag för att öka trafiksäkerheten, skriver de Sverigedemokratiska riksdagsledamöterna Mattias Eriksson Falk och Roger Hedlund i en gemensam motion.
Friktionsdäcken har en gummiblandning som är anpassad för vintertemperaturer. På sommaren blir de för mjuka vilket bland annat påverkar bromssträckan negativt.
– Vi har märkt av en trend i framför allt södra Sverige att köra med vinterdäck året runt. Jag tror att det har med kostnader att göra. Men man får en betydligt längre bromssträcka och jag avråder från detta, säger Lasse Dahlquist på Däckspecialisternas Riksförbund till Carup.
Läs även: Livsfarligt köra med vinterdäck på sommaren
Hårdare regler för rattfylleri – 100 km/h med släp
Mattias Eriksson Falk (SD) har tidigare arbetat som yrkeschaufför och har tillsammans med partikamraten Roger Hedlund skrivit flera aktuella motioner som rör trafiksäkerhet.
Bland annat vill de se att gränsen för grovt ratfylleri sänks till 0,5 promille och att brottsrubriceringen ”synnerligen grovt rattfylleri” införs. De vill också införa ”Rödljuskameror” som kan sätta fast förare som kör mot rött ljus.
SD-duon vill också höja fartgränsen för vissa släp till 100 km/h – precis som i Tyskland och flera av våra grannländer. Regelverket för detta kallas Tempo 100.
Läs även: Tempo 100 får nobben – fortsatt max 80 km/h
De inlämnade motionerna väntar ännu på att beredas i riksdagens trafikutskott och kan först därefter tas upp för beslut i riksdagen.