Hoppa till innehåll
Recharge

Kriget hotar däckindustrin: “ofrånkomligt”

Experten varnar: kriget i Ukraina kan få konsekvenser ”redan nästa vintersäsong.”

Kriget i Ukraina och de sanktioner som snabbt införts mot Ryssland har fått stora konsekvenser för världsmarknaden. Priset på råolja har gungat på sistone, med dyrare bränslepriser som följd. Och nu hotas ännu en produkt: bildäck.

– Om man inte lyckas lösa detta så kan vi se konsekvenserna redan till vintern, säger Fredrik Ardefors, vd på Däckbranschen Sverige till auto motor & sport.

Kriget hotar däckindustrin: “ofrånkomligt”
Fredrik Ardefors, vd på branschorganisationen Däckbranschen.

Många av de stora däcktillverkarna har delar av sin produktionsverksamhet i Ryssland. Utöver de inhemska tillverkarna finner vi även stora internationella namn som Bridgestone, Continental, Nokian, Michelin, Pirelli och Yokohama.

I och med handelsblockaden blir det väldigt svårt, om inte omöjligt för tillverkarna att producera och leverera sina produkter. Dels på grund av de import-exportförbud som råder mellan EU och Ryssland men också till följd av att Ryssland kastades ur det internationella Swift-banksystemet.

Hur det påverkar konsumenter är både lätt och svårt att säga. Svaren ams får av branschvetare är olika, men enligt vad vi erfar håller många svenska leverantörer just nu på att hamstra vinterdäck inför den kommande säsongen.

Inför sommaren ser det dock lugnare ut, enligt Fredrik Ardefors.

– Sommardäcken är i princip redan producerade och på väg ut till lager och distribution, säger han till ams.

Kriget hotar däckindustrin: “ofrånkomligt”
Nokian har haft en stor del av sin produktion i Ryssland. Nyligen beslutade företaget att flytta produktionen till Finland och USA.

Sommardäck har en mycket större och bredare marknad. Inte alla länder använder sig av vinterdäck och den europeiska konsumtionen av vinterdäck förlitar sig på Ryssland. Både tillverkade däck men Ryssland är också en stor leverantör av syntetgummit som används vid tillverkningen.

– Det finns en större risk för problem med leveranserna av vinterdäck till hösten, säger Fredrik Ardefors.

Det finns ingen riktig statistik på hur stor andel av däcken som vi använder i Sverige som kommer från Ryssland. Statistiska centralbyrån, SCB, och Tullverkets siffror kan ge en bedömning att det ligger någonstans mellan 15% och 20%.

Långa leveranstider och besvärliga utbud är inte hela problematiken. En ”ofrånkomlig” prisökning väntar också runt hörnet, menar Fredrik Ardefors.

– Dels blir det en större efterfrågan än tillgång, men vi har redan sett hur råvarorna ökar i pris, energikostnaderna stiger och transporten blir dyrare. Jag tror att vi kommer kunna få högre däckpriser, hittills har branschen kunnat parera en del men med dyrare ingångsvärden medföljer en prisökning, säger Fredrik Ardefors.

Likt under pandemin kräver situationen att vi alla går ihop och gör det vi kan för att minska trycket.

– Den här situationen kan hanteras genom att man kör lite mindre, tar hand om sina däck och använder dem lite längre innan man byter ut dem. På företagsnivå får man pussla med vad som finns i lager och att man omdisponerar produktion till andra fabriker, säger Fredrik Ardefors.

Sommarskorna” som snart åker på är alltså inte lika påverkade av situationen, det är vinterkängorna du köpte för ett par år sedan som kan bli svåra och dyra att byta ut.

Så ställer sig däcktillverkarna till situationen

Continental stoppar produktionen i Ryssland men medger att deras ryska tillverkning enbart tillför 1% av deras globala omsättning.

– Vi letar efter nya möjliga ställen för att kompensera, säger ekonomichefen Katja Dürrfeld.

Nokians fabrik nära Sankt Petersburg flyttar produktionen av en del av deras viktigaste produkter till Finland och USA. Tidigare stod deras ryska produktion för runt 20 miljoner däck årligen, eller ungefär 80% och hade 1.600 anställda.

Pirelli, huvudleverantören för Formel 1, har två ryska fabriker som står för ungefär 10% av deras däcktillverkning. Än så länge visar Pirelli inga tecken på att de kommer stänga ner sin produktion i Ryssland men de har bildat en speciell “kriskommitté” för att följa utvecklingen av krisen.

Bridgestone avslutar sin tillverkning i Ryssland. Bridgestone uppger att produktionen står för ungefär fem miljoner däck årligen, eller 2% av deras globala omsättning.

Michelin stänger ner några av deras europeiska däckfabriker på grund av logistiska skäl. Exakt vilka fabriker det handlar om har de inte uttalat sig om. Michelin har 51 fabriker globalt i 18 olika länder, en av fabrikerna ligger i Davydovo, öster om Moskva.

Yokohamas fabrik i Lipetsk, 50 mil söder om Moskva fortsätter verksamheten som vanligt.

Credits
Foto: Continental AG, Getty Images, Däckbranschen, Nokian Tire

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.