Hoppa till innehåll

Laddhybriden Kia Sportage får ny design och teknik

Den fyrhjulsdrivna laddhybriden Kia Sportage får en facelift, ny förarmiljö och modernare teknik.

Kia Sportage får en (i vårt tycke) snyggare front som mer liknar märkets nya elsuvar med formspråket Opposites United.

Kia bjuder också på en nydesignad instrumentpanel med dubbla 12-tumsskärmar och en del ny teknik. Det innebär bland annat större head-up-display och trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Infotainmentsystemet är uppkopplat via Kia Connect och kan ta emot uppdateringar över nätet (OTA).

Bland tillvalen hittar vi Digital Key 2.0, fjärrstyrd parkering, 360-kamera och trådlös laddning.

Kia Sportage förarmiljö
Kia Sportage PHEV har fått mer modern inredning som liknar de senaste elbilarna med bland annat tvåekrad ratt. Foto: Kia

Saknar värmepump

Vår största kritik mot Kia Sportage vid provkörningen var att den saknar värmepump och därmed behöver använda bensinmotorn för att värma upp kupén. Det finns ingen uppgift i pressinformationen om att detta är ändrat.

Drivlinan har fått en ny elmotor med 107 hk. Det ger tillsammans med bensinmotorn på 1,5-liter att systemeffekten ökat från 265 till 288 hästkrafter. Batteriet är på 13,8 kWh och ger 64 km räckvidd på el.

Kia Sportage snett bakifrån
Batterikapaciteten är oförändrad och därmed också räckvidden. 64 km är inte så mycket att skryta om 2026. Foto: Kia

Pris och privatleasing Kia Sportage

Priserna börjar på 508 900 kronor respektive 4 995 kronor per månad för privatleasing.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Kia

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.