Vem skulle köpa den dator som det kostade extra varje månad för att använda tangentbordet? Svar: Ingen. De flesta kan dock tänka sig att betala extra för bra program till datorn.
Men bilindustrin på väg åt hållet att även ”ta betalt för tangentbordet”, tillsammans med programmen och nya funktioner. Dessutom vill man sälja den persondata som bilföraren genererar.
Biljätten Stellantis siktar exempelvis på att dra in 20 miljarder euro per år, på digitala intäkter – redan 2030. Lönsamheten beräknas ligga på 40 procent, och prenumerationer på utrustning står för en stor del av kakan.
Uppdateringar av mjukvara för att få tillgång till nya funktioner står för en annan del och försäljning av data om bilägarna ska inbringa nio miljarder Euro årligen.
Stellantis är inte ensamma om detta, hela bilvärlden har digitala prenumerationsintäkter som en stor del av de framtida inkomsterna.
Kan förbjudas i USA
Två lagstiftare i New Jersey har nu skrivit ett lagförslag som ska göra det förbjudet att ta betalt för tjänster som använder utrustning och hårdvara som fanns i bilen när den köptes, rapporterar den amerikanska sajten The Drive.
Finns det exempelvis sätesvärme, rattvärme eller massagestol i bilen när den köptes ska man inte få ta betalt för rätten att använda utrustningen. Samma sak med fyrhjulsdrift, adaptiv fjädring, farthållare eller LED-lampor.
Det finns dock ett undantag, om det kostar biltillverkaren (bilprenumerationsförsäljaren) pengar att hålla igång funktionen av utrustningen ska det vara lagligt att ta betalt. En internetuppkoppling kostar pengar och bilföretagen kan hävda att nedladdningar av mjukvara och allehanda uppkopplade tjänster därför inte ska vara gratis.
Men enligt lagförslaget ska det vara olagligt att att betalt om det största värdet av tjänsten finns i hårdvaran som fanns i bilen från start, även om det krävs en uppkoppling.
Självkörningsfunktioner lär därför exempelvis bli en källa till diskussioner eftersom de kräver uppkoppling för att fungera, samtidigt som systemet fysiskt sitter i bilen. Det blir en juristernas kamp om dessa formuleringar och tolkningar – om lagförslaget går igenom.