Lamborghini ville visa sin specialmodell Reventón för världspressen på ett sätt som skulle ge maximal uppmärksamhet. Kanske lyckades man – här bidrar i alla fall vi till publiciteten om när niomiljonersbilen körde ikapp med stridsflygplanet Tornado.
När Lambon ligger på toppfarten 340 km/h och det bara är några meter kvar på tretusenmetersrakan, då kommer Tornadon ikapp.
Motsvarande kappkörning har gjorts förr (av Top Gear), men det är alltid spektakulärt när en supersportbil ger fullgas på en startbana och utmanar ett militärt jaktflygplan. Även om man vet att bilen vinner i början och förlorar i slutet av tävlingssträckan.
Ska man visa att en bil är extremt snabb, kan man jämföra med ett jetdrivet jaktplan. Här ställer Lambo Reventón upp i duell med en Tornado A200-A på ett militärflygfält utanför Milano.
Den här gången var det alltså en Lamborghini Renventón som utmanade en Tornado A200-A jetfighter på distansen 3.000 meter. Platsen var militärflygfältet Ghedi utanför Brescia i Italien.
Reventón är en specialversion av Murcielago som premiärvisades på Frankfurtsalongen i september. Den hämtar mycket av designen just från miltärflyget, och den är till största delen byggd i kolfiber, vilket är bakgrunden till den handgripliga jämförelsen med Tornadon.
Motorn i Reventón är i stort sett samma som hos Murc LP340, men med tio extra hästar. Det betyder v12:an på 6,5 liter ger 650 hästkrafter, vilket räcker för att klara 0 – 100 på 3,4 sekunder.
Just den sprintersträckan är inte Tornadons specialgren, så på nästan hela tretusenmeterssträckan låg Lambon före jeten. Det var först när det var ett fåtal meter kvar som Tornadon dånade förbi på låg höjd. Då hade Lambon nått sin toppfart på 340 km/h.
Lamborghini Reventón (namnet taget efter tjuren som dödade matadoren Felix Guzman 1943) ska byggas en exklusiv serie om 20 (tjugo) exemplar, och samtliga sades vara sålda redan när bilen ställdes ut i Frankfurt. Och detta trots ett styckpris på 1 miljon euro, motsvarande 9,3 miljoner kronor. Plus lokala skatter.
Reventón utsågs för övrigt nyligen till ”världens vackraste bil 2007” i kategorin specialmodeller. Bakom utmärkelsen, som delades ut i Castello Sforzesco i Milano, står en jury av världsledande bil- och industriformgivare. Överlägsen vinnare i klassen småbilar blev för övrigt nya Fiat 500.