Hoppa till innehåll

Lamborghini firar 20 år i polisens tjänst – här är bilarna

Den italienska polisen har haft stor nytta av sina flamboyanta bilar. En rask organtransport med en av kårens Lamborghini Huracáner blev räddningen för en kvinnlig patient.

John Sempill

Sedan Polizia di Stato i Italien tog emot sin första Lamborghini Gallardo år 2004 har de blåvita superbilarna genomfört över 200 organtransporter tvärs över Italien, deltagit vid mer än 1 500 säkerhetsutbildningar samt närvarat vid otaliga polisinsatser åt den italienska polisen.

– Att veta att våra fordon har stöttat polisen i deras vägnärvaro samt bidragit till att rädda liv är otroligt glädjande, säger Stephan Winkelmann, styrelseordförande och vd hos Automobili Lamborghini

– Samarbetet representerar det starka bandet mellan Automobili Lamborghini och Italien och dess institutioner, trots vår internationella utblick. 

Läs även: TEST: Lamborghini Urus Performante – dunderklumpen

Lamborghini Gallardo – i tjänst 2004–2008

Den första produktions-Lambon med V10 – en Gallardo 510-4 – levererades till Polizia di Stato 2004 och genomförde sina första sjukhustransporter i september samma år. 

Den första bilen placerades i Rom där den tjänstgjorde i fyra år och fick ihop 14 000 mil i patrullerande och medicinsk service. 

Lamborghini Gallardo polisbil, i helbild.
Vad hade du gjort om du såg denna i backspegeln? Foto: Lamborghini

Året därpå fick polisen en till, som placerades i Bologna. Den utrustades med ett kylfack för sjukhustransporter. 

Lamborghini Gallardo LP 560-4 – i tjänst 2008-2014

Den tidigare polisbilen ersattes 2008 av Gallardo LP 560-4 – nu kunde polisen ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,7 sekunder (stäng locket till kaffetermosen) och uppnå hastigheter på 325 km/h. 

Lamborghini Gallardo polisbil framifrån.
Inga busar i baksätet – de får inte plats. Foto: Lamborghini
Lamborghini Gallardo polisbil inredning.
Dags att följa med om du ser skylten räckas ut genom rutan. Foto: Lamborghini

Här utrustades Lambon med ett kylfack, hjärtstartare samt nödvändiga trafikövervakande system. Den patrullerade främst längs Salerno-Reggio Calabria-motorvägen. Den deltog även vid event såsom Targa Flrio och Milano-San Remo-rallyt. 

Lamborghini Huracán LP 610-4 – i tjänst 2014-2023

Den första Huracánen levererades 2014 och kompletterades av ytterligare en vid 2017. Nu gick det ännu snabbare från 0–100 km/h (3,2 sekunder) och effekten i V10:an mätte 602 hk, mot 552 i föregångaren. 

Några av de unika detaljerna var en aerodynamiskt optimerad ljusramp till taket, fyrhjulsdrift och ett chassi i kolfiber och aluminium. 

En av bilens lyckade organtransporter skedde i februari 2023, när en njure skulle transporteras från San Salvatore sjukhus i L’Aquila till Le Molinette sjukhus i Turin.

Tack vare den snabba responsen kunde livet räddas på en 57-årig kvinna. 

Lamborghini Huracan polisbil i helbild.
Till och med ljusrampen är aerodynamisk. Foto: Lamborghini

Lamborghini Urus Performante – i tjänst 2023-

Polisens senaste transportbil levererades i december 2023 och har en dubbelturbo-V8 under huven.

Cylinderantalet har sjunkit men effekten har ökat: 657 hk är effekten och 0–100 km/h går loss på ”respektabla” 3,3 sekunder, med en toppfart på 306 km/h. 

Läs även: PROV: Supersuven Lamborghini Urus Performante

Lamborghini Urus polisbil. Helbild tagen snett framifrån.
Kanske den mest lämpade polis-Lambon, ändå. Foto: Lamborghini

Bilens förvaringsutrymmen innebär att en vapenlåda får plats, utöver kylfack, trafikövervakande system, polisverktyg samt hjärtstartare.

– Den 20-åriga synergin med Automobili Lamborghini förstärker den italienska statspolisens engagemang i att fullfölja den känsliga uppgiften med exempelvis organtransporter, en aktivitet som utförs i nära samarbete med National Transplant Centre, säger Vittorio Pisani, polischef och Generaldirektör för allmän säkerhet. 

– Detta bidrar till att göra ett av statspolisens uppdrag greppbart, nämligen att vara till tjänst år alla medborgare. Lamborghini-bilarna som används, från Gallardo till vår senaste Urus, gör att vi kan förlita oss på den senaste utrustningen och tekniken, vilket säkerställer att våra specialutbildade förare kan fullfölja denna viktiga tjänst kvickt och med högsta säkerhet. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Lamborghini

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.