Hoppa till innehåll
Recharge

El-Urus skjuts upp – Lamborghini satsar på ny hybridmodell

Urus EV försenas till 2035. I stället får prestandasuven en helt ny generation laddhybrid.

Lamborghini väljer att bromsa planerna på en eldriven version av storsäljaren Urus. I stället kommer nästa generation av prestandasuven i form av en helt ny plug-in-hybrid, bekräftar vd Stephan Winkelmann i en intervju med Autocar.

– Vi vill ha en ny generation som laddhybrid. Det är viktigt både för oss och för kunderna, säger Winkelmann.

Den elektriska Urus-modellen som tidigare planerats före 2030 har nu skjutits upp till tidigast 2035.

Beslutet grundar sig i de snabbt föränderliga reglerna kring utsläpp och elbilsförsäljning i olika marknader – samt ett dalande intresse från kunder.

Bästsäljare med förlängt liv

Urus SE lanserades 2024 som laddhybrid med 789 hästkrafter ur en elektrifierad V8 – och är redan den mest kraftfulla versionen av modellen hittills. Den ska nu få leva vidare i uppdaterad och nyutvecklad form.

Winkelmann bekräftar att den nya generationen Urus kommer ha ett helt nytt chassi och ny design – alltså inte bara en facelift som hos syskonmodellen Porsche Cayenne. Lanseringen väntas till omkring 2029.

Elbilen kommer senare

Planen är att Urus EV blir Lamborghinis andra elbil efter den produktionsklara versionen av konceptet Lanzador, som nu också ser ut att bli försenad. Ursprungligen skulle den lanseras 2028, men nu lutar det åt 2029 eller senare.

– Vi har fortfarande sju månader på oss att bestämma hur vi går vidare, säger Winkelmann.

Han hänvisar till kortare livscykler och nya regelverk som tvingar företaget att vara flexibelt i sina elbilsplaner. Liksom Porsche, som låter Cayenne V8 leva vidare parallellt med en ny elversion, vill Lamborghini vänta in utvecklingen.

Håller ögonen på marknaden

– Vi har beslutat oss för att avvakta och se vad som händer med acceptans, infrastruktur och generationsskiften, säger Winkelmann.

Det innebär att både Urus EV och Lanzador kan komma att försenas ytterligare, om elbilsomställningen fortsätter gå trögare än väntat. Samtidigt öppnar Lamborghini för att hybridmodeller även fortsättningsvis kan vara en attraktiv mellanväg.

Vill du läsa mer om nuvarande Urus? Här är vår provkörning av Lamborghini Urus Performante.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Lamborghini

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.