Downsizing är på modet för att spara bensindroppar och istället för den 5,2-liters sugmotor-V10:a som satt i Lamborghini Huracán får ersättaren en 4-liters V8 med dubbelturbo och tre elmotorer.
Bara biturbo-V8:an i sig ger mer effekt än den gamla V10:an – 789 hästkrafter (800 CV) och 730 Newtonmeter att jämföra med 640 hk och 565 Nm i finalversionen Lamborghini Huracan STJ som lanserades så sent som i april i år.
För att göra motorn både effektiv och underhållande ger motorn fullt vridmoment mellan 4 000 och 7 000 varv/m samtidigt som effekten är spetsig med full effekt mellan 9 000 och 9 750 varv/m. Det lönar sig alltså att piska varvräknaren mot rött.
För kunna varva ända till 10 000 varv/m med en så här stor motor har Lamborghini bland annat försett motorn med lätta kolvar av titan. Kraften går via en åttastegad växellåda med dubbelkoppling.
Ljudet är också en viktig komponent i upplevelsen som Lamborghini ägnat en hel del möda åt, till exempel genom att välja plana vevstakar som ger ett fräckare ljud. Om ljudet kan mäta sig med den legendariska V10:an återstår att se.
Vi får också vänta på att få reda på Huracán-totala systemeffekt. Troligen blir det drygt 900 hästkrafter – alltså lite mindre än Aventador-efterträdaren Lamborghini Revuelto.