Jo, visst är det en Chrysler 200 Cabriolet fastän grillen liknar Lancia. Så blir det när chefen Marchionne drivit igenom sin ”badge engineering”: alla Chrysler döps till Lancia i Europa. Premiär för tre modeller på Genèvesalongen.
Men är det inte… Jo, det är en Chrysler 200 cabriolet, men i Europaversion heter den Lancia Flavia. Den finns att beskåda på Genèvesalongen som är öppen för allmänheten den 3-13 mars.
Lancia säljer dåligt i Europa utanför Italien. Så dåligt att Fiat/Chrysler-bossen Sergio Marchionne tar till det gamla greppet att bredda modellprogrammet med "adoptivbarn". På Genèvesalongen i mars får vi se tre framgångsrika Chryslermodeller, lätt modifierade och omdöpta till Lancia.
Vi får alltså vänja oss vid att den bil vi känner igen som Chrysler 300C (ansiktslyft på Detroitsalongen) säljs i Europa som Lancia Thema. Och lillebror Chrysler 200 tar upp ett annat klassiskt Lancianamn och kallas på den här sidan Atlanten för Lancia Flavia.
Även cabrioletversionen av 200-modellen, som ersätter gamla Sebring, sminkas om i nosen och blir därmed Lancia Flavia Cabrio. Liksom originalbilen erbjuds den valfritt med klassisk sufflett eller fällbart plåttak.
Också den väleteblerade sjusitsiga familjebussen Chrysler Grand Voyager (som heter Town & Country i USA) finns i Lancias monter på Genèvesalongen. Huruvida den behåller Voyagernamnet är inte känt i skrivande stund.
Lancia Flavia, alias Chrysler 200, är en mellanklassare med europeiska mått, 487 cm lång och 184 bred, med 276 cm axelavstånd.
Den "snabbutvecklade" Lancia-cabben finns med en 2,4-iters rak fyra på 173 hästkrafter och 225 newtonmeter alternativt en 3,6-liters V6-maskin på 283 hästar och 352 newtonmeter. Båda driver via en manuell sexväxlad låda, med konventionell automat som tillval.
Den större Lancia Thema är alltså rakt igenom en 2011 års Chrysler 300C, och eftersom modellen hittills är en klar försäljningssuccé i USA, förstår man att Fiat/Chryslerchefen ser den som en möjlighet att vitalisera det sömniga varumärket Lancia. Enligt obekräftade uppgifter räknar Lancia med att kunna sälja mellan 10.000 och 15.000 exemplar av Thema per år.
Den frispråkige Marchionne har också avslöjat att Chrysler arbetar på en hybridversion av Chrysler 300 som ska vara klar 2013. Det blir en bensinelektrisk variant utrustad med en ny åttastegad automatlåda. Uttalandet visar att Chrysler Group har återupptagit hybridutvecklingen, efter att den lades på is när företaget ombildades 2009. Innan dess såldes en hybridversion av Dodge Durango en kort period under 2008.
Namnet Thema bars av en Lanciamodell som såldes hyggligt mellan 1984 och 1994, men efterträdaren Thesis avvecklades redan efter 16.000 tillverkade exemplar under åren 2002 till 2009.
Återstår att se om Marchionnes "badge engineering" kan lyfta Fiatgruppens olycksbarn: köper européerna en Lancia, made in USA?
Illustrationer: Schulte Design.