Hoppa till innehåll

Ny rapport: Lexus och Porsche dyrast att reparera

Motorskador är den absolut vanligaste orsaken till att bilägaren tvingas till verkstaden. Det visar Länsförsäkringars rapport om maskinskador, som baseras på 4.000 anmälda skador. Bilarna var av modellår 2007–2013. Siffrorna i den här rapporten är kluriga att tolka. Kia och Hyundai ligger riktigt bra till, men det kan till stor del bero på att båda märkena […]

Motorskador är den absolut vanligaste orsaken till att bilägaren tvingas till verkstaden. Det visar Länsförsäkringars rapport om maskinskador, som baseras på 4.000 anmälda skador. Bilarna var av modellår 2007–2013.

Siffrorna i den här rapporten är kluriga att tolka. Kia och Hyundai ligger riktigt bra till, men det kan till stor del bero på att båda märkena har lång nybilsgaranti och att ägarna därför ännu inte har behövt använda försäkringen. Bilmärken kan också få bra resultat om de har generösa goodwillregler.

”Att få skador anmäls för ett märke är därför inte detsamma som att skador inte inträffar. Det är mycket möjligt att det inträffar fler skador som inte kommer till vår kännedom, men att biltillverkaren då tar ansvar för sin produkt”, skriver Länsförsäkringar i rapporten.

Motorskador är vanligare på bensinbilar medan dieselbilarna i betydligt större utsträckning har problem med avgasreningen.

• Land Rover och Range Rover ligger allra sämst till i den här undersökningen med högst skadefrekvens totalt sett. Därefter följer Porsche, Mini, Seat och BMW. Samtliga bilmärken inom Volkswagenkoncernen är sämre än medelbilen.

• När bilen väl måste till verkstaden är Fiat, Volvo och Peugeot billigast att laga med en genomsnittlig reparationskostnad på under 15.000 kronor, medan Lexus och Porsche är dyrast. Där är snittkostnaden runt 45.000 kronor.

• Motorskador är vanligare på Mini, Seat och Peugeot än för medelbilen.

• Skador på växellådan och drivningen drabbar i högre utsträckning Porsche, Chrysler och Fiat.

Sätt betyg på din egen bil här.


Ny rapport: Lexus och Porsche dyrast att reparera
Ny rapport: Lexus och Porsche dyrast att reparera
Ny rapport: Lexus och Porsche dyrast att reparera
Ny rapport: Lexus och Porsche dyrast att reparera

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.