Overfinch startade sin verksamhet 1975 med att förbättra Range Rover-bilar. De vässade prestandan och komforten. Med tiden utvecklade man en egen automatlåda för Range Rover och gjorde bepansrade versioner för den brittiska regeringen.

Personlig utformning och högre finish
Med åren har Overfinch främst inriktat sig på att göra toppmodellerna från Range Rover och Land Rover mer exklusiva och personligt utformade. Det finns stora möjligheter att skräddarsy bilen som man önskar den, till exempel med vapenskåp.
Gemensamt för alla modeller är att inredningen förbättras både visuellt och taktilt. Även exteriört förfinas bilarna med kolfiberdetaljer, skärmbreddare, fälgar, spoilers, avgasrör med mera. Allt med en viss diskret framtoning: En Overfinch ska aldrig uppfattas som vulgär.


Smaken skiljer sig dock mellan kontinenterna och viss lokal anpassning måste till. Nyligen gjordes en Dragon-edition som väckt mycket uppmärksamhet.
– Det var på önskemål från en kund i Kalifornien, men eftersom det kostar en del att ta fram anpassningarna gjordes åtta bilar för att dela på kostnaderna. Men vi hade kunnat sälja betydligt fler, berättar Overfinch ägare Kevin Sloan.
Dragon-upplagan har väckt stor internationell uppmärksamhet och gjort att företaget hittat fram till nya kunder. Versioner i begränsade upplagor tycks vara framtiden och Overfinch överväger nu en skandinavisk.

Bygg om en ny eller gammal bil
Det går att beställa en Overfinch-uppgradering av de senaste modellerna av Range Rover och Land Rover Defender. Hur omfattande uppgraderingen är står i proportion till bilens grundpris.
– Det går inte att lägga på hur mycket som helst. Det måste vara proportionerligt. Därför utgår vi från toppmodellerna, berättar Filip Larsson, ägare till Motikon som står bakom Overfinch Scandinavia.
En ombyggd Defender 110 kostar 2 750 000 kronor, varav grundbilen står för 1,7 miljoner. För Range Rover är priset 4 350 000 kronor – där kostar grundbilen 2,7 miljoner.


Det går att komma med en lätt begagnad bil. De flesta kit finns i lager. Då tar det mindre än två veckor att bygga om bilen. Vill man göra en mer personlig specialbeställning är väntetiden två månader.
Overfinch har ett långt samarbete med Land Rover bakom sig och alla fabriksgarantier gäller.


Overfinch Scandinavia har verkstäder i Stockholm och Skåne, men verksamheten täcker hela Norden, Tyskland och Spanien.
– Det behövs en viss volym för att det ska bli ett ”business case”, ofta minst 30 sålda bilar per år, berättar Filip Larsson som under många år drev Ferrari-importören Autoeuropa.


Overfinch Heritage ger nytt liv åt gamla trotjänare
En del av verksamheten kallas Overfinch Heritage och innebär ombyggnationer av äldre bilar. De behöver vara i ett visst skick och Overfinch Scandinavia kan hjälpa till att leta upp lämpliga donatorbilar.
I och med att motorerna oftast byts ut rör det sig om så kallade ombyggda fordon. På huvudkontoret i England har Overfinch jobbat med att utveckla en elektrisk drivlina under två år. Den ska snart presenteras för allmänheten.
