Redan under årets upplaga av Dakar var Land Rover officiell bil och ställde upp med ett tjugotal stödfordon.
JLR Motorsport har tecknat ett fyraårigt kontrakt med Dakar och i de tre kommande tävlingarna kommer de att förse tävlingsledningen med sex specialanpassade Land Rover Defender för rekognisering.

Nästa år börjar nya regler att gälla för ”Stock”-klassen för serieproducerade bilder i FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) och Dakar. JLR Motorsport ställer upp i klassen med två bilar.
De två tävlingsanpassade Defender-bilarna är bestyckade med varsin V8 på 4,4-liter med dubbelturbo. De behåller samma kaross, växellåda och drivning som produktionsbilen Defender Octa.
Läs även: Nya Defender kan allt – och är snabbare än din sportbil

– Att ta sig an världens mest krävande evenemang för rally-raid representerar det ultimata testet för vår mest extrema Defender hittills, säger Mark Cameron som är vd för Defender.
James Barclay, vd för JLR Motorsport fyller i:
– Vi hade en vision om framtiden för produktionsbaserade fordon inom terrängrally, så det har varit otroligt givande att samarbeta med ASO, FIA och andra tillverkare för att skapa de nya reglerna för Stock-kategorin. Vi har nu rätt plattform för att demonstrera Defenders kapacitet i den största utmaningen inom terrängmotorsport.
Läs även: Ekströms mål med nya arbetsgivaren Ford – ”att vinna Dakarrallyt”