
Vi tipsade om 25 smarta och roliga begagnatköp i nummer 17. Samtidigt fick ni läsare möjlighet att skicka in era bästa begagnattips i fem kategorier. Här är resultatet – våga tänka utanför boxen, så får du en roligare bil än grannen!
Intressant nog har tre av läsarna här nedan valt Alfa Romeo 159 som kombibil, och lika många har valt en Jaguar som joker!

-
Gasfjädring och wankelmotor
Wim Hall har satsat på ett mångsidigt garage med flera spännande bilval. ”Rent generellt är det kul med underdogs, bilar som av olika anledningar inte hör till klassfavoriterna och som därför ger mycket bil för pengarna som begagnade”, säger han.
Kombi (175.000 kr): Familjebilen som ska ”klara allt”, den får därför kosta mer än entusiastbilarna. Opel Insignia 2,0 Turbo 4×4, modellår 2009, 4.300 mil.
Suv (100.000 kr): Den enda suv-typiska egenskap jag möjligen kan ha behov av någon enstaka gång är fyrhjulsdriften men eftersom kombin ska klara allt har jag redan täckt in det behovet och suven får därför tilldelas den lägsta prislappen. Nissan Murano, modellår 2003, 13.200 mil.
Cabriolet (200.000 kr): Porsche Boxster 2,7, modellår 2006, 8.500 mil.
Sportbil (125.000 kr): Mazda RX-8, modellår 2004. 9.300 mil.
Joker (150.000 kr): Citroën C6 2,7 HDi, modellår 2007, 18.200 mil.

-
Drömgarage med Alpina och Fiat
Henrik Utter blandar både högt och lågt i sitt drömgarage, med både en halvcabriolet från Fiat, en klassisk BMW och en ovanlig Alpina.
Kombi (100.000 kr): Alpina B10, för att få med ett ”praktiskt” val som ändå är kul och ovanligt.
Suv (175.000 kr): Range Rover TD6 Vogue, lyx och offroadegenskaper i skön harmoni.
Cabriolet (150.000 kr): Fiat 500C, för att ha en citybil, och det är inte direkt skönt att åka cab längre sträckor ändå.
Sportbil (200.000 kr): Porsche Cayman S, väljer jag för att det är den bästa sportbilen som går att få för de här pengarna.
Joker (125.000 kr): BMW M635 CSi, för att det är urfadern till dagens M-bilar, dessutom underbart snygg.

-
Både nytt och gammalt
Pontus Wästle vill att garaget ska innehålla både en retro-futuristisk Toyota och en tolvcylindrig Jaguar.
Kombi (200.000 kr): Mercedes C 320 4Matic -08. Enkelt val: fyrhjulsdrift, driftsäker och duktigt snygg. Självklart att vardagsbilen ska ha en stjärna i fronten.
Suv (175.000 kr): Toyota FJ Cruiser -07. Jag vet inte hur Toyota har lyckats med att designa en bil som är retro men samtidigt futuristisk. En suv ska inte bara vara bra på vägen utan även utanför. Här gör Toyotan inte bort sig över huvud taget. Vill du inte bli sedd i trafiken är detta absolut inte en bil för dig. Men vem vill inte synas?
Cabriolet (100.000 kr): Saab 900 Cab -87. Saabs vackraste bil. Skön att titta på och har en trevlig turbomotor som Saab är kända för. Detta köp är lika delar passion till den öppna bilen som ett förnuftigt bilköp. 900 Cab kommer bli en modern klassiker och nu är det köpläge – priserna kommer bara gå upp på välskötta exemplar.
Sportbil (150.000 kr): BMW Z3 M -98. Underbar design och ett monster till bil. Tonvis med körglädje och hästkrafter. Det är helt enkelt ren och rak sexcylindrig kärlek.
Joker (125.000 kr): Jaguar XJ12 -83. Finns bara en anledning, eller snarare tolv.

-
Volvodiesel och en ettrig Lotus
Även Mats Grönlund har en tolvcylindrig Jaguar på vill ha-listan.
Kombi (150.000 kr): Alfa Romeo 159 2,2 JTS -08. Varje drömgarage måste innehålla en italiensk skönhet. Alfa har på senare år byggt de vackraste kombibilarna. Man måste ha ägt en Alfa för att anses vara ett riktigt petrolhead.
Suv (200.000 kr): Volvo XC60 D5 AWD -09. Suvar handlar om att vara praktiska. Detta exemplar är en Volvo och det gör att det finns gott om ställen att serva den på runt om i landet. Den är dessutom fyrhjulsdriven vilket gör att den tar sig fram bra under vinterhalvåret då väglaget är sämre. Det sitter också en dragkrok på och i kombination med D5-motorns vridmoment gör att det går att dra rätt tunga lass.
Cabriolet (125.000 kr): BMW Z4 3.0i -03. Bangles svepande linjer som påminner om Jaguar XK120 och tidiga Bugattimodeller. Klassisk roadsterlayout med rak sexa, manuell låda och bakhjulsdrift. Med stora motorn är det bra tryck i den också. Helt klart en blivande klassiker.
Sportbil (175.000 kr): Lotus Elise 135r -03. En lättviktare med bra krut under huven borgar för ett bra vikt/effekt-förhållande och detta göra att den är underhållande på slingriga vägar precis som en sportbil ska vara. Dessutom är det klassiska Lotusemblemet i fronten ett plus.
Joker (100.000 kr): Jaguar XJS 5,3 V12 -86. Den har allt en äkta grand tourer ska ha, Snabb, komfortabel, V12-motor och två dörrar. Ett perfekt val för en lång resa på kontinenten och för 96.000 kr bör den var i toppskick.

-
En ”ful, fet och vulgär” Volvo
Henrik Sproge tipsar om en sportbil som han egentligen inte tycker är en sportbil, och en V8-motoriserad Volvo.
Kombi (150.000 kr): Alfa 159 3,2 Ti -07. Hon är vacker och förförisk, lite trång i skuffen och dyr i drift. Jag fastnade för henne medan jag hade ett förhållande med hennes äldre syster 156 2,5.
Suv (175.000 kr): Volvo XC90 V8 -05. Extra allt; ful, fet och vulgär, men den kommer undan med det för den är en Volvo. Misstänker att den är ruskigt bekväm.
Cabriolet (125.000 kr): Porsche Boxster -03. Det här är faktiskt ett köp som inte behöver bortförklaras. Bästa cabben för pengarna.
Sportbil (200.000 kr): Maserati 3200 GT -00. Ja, okej, den är ingen lyckad sportbil, men jag behöver inte bilen, det är baklysena jag vill åt.
Joker (100.000 kr): Jaguar XJR V8 -98. Är egentligen 20 år för ung och spelar inte golf, men jag skulle absolut kunna ta på mig tweed och enbart nöja mig med att parkera på golfbanan.

-
Totalförbud mot automatlådor
Bilar skall vara praktiska, fungera och ha en viss utstrålning, tycker Adrian Maciej Flakowicz. ”Prisklasserna har jag tittat på genom Bytbil och jag har satsat på att inte välja den billigaste bilen i varje kategori, utan bilar som verkar vara i bättre skick”, skriver han.
Kombi (175.000 kr): Alfa Romeo 159 -10, med manuell låda. Det finns massor av kombibilar. Nästan alla tillverkare har något att erbjuda. Tyvärr innebär kombi för många en bil i livets slutskede. Opel och Toyota har en del väl fungerande kombibilar att erbjuda som skulle kunna få en grå regnig måndag i november att framstå som spännande.
Det behöver faktiskt inte vara så. Därför valde jag Alfa Romeo som bjuder något mer spännande och roligt. Den är lite annorlunda samtidigt som man kan transportera det man behöver. Jag valde också en lite nyare och fräschare 159:a och gick inte på det billigaste. Den som ändå är orolig för Alfa Romeo har en budget på 10.000 kronor för diverse oförutsedda utgifter. Förmodligen kan man köpa öl för dessa pengar då man kommer inse att dagens Alfa Romeo har god kvalitet.
Suv (150.000 kr): Suzuki Grand Vitara -10, med manuell låda. En suv är ju sällan rolig att köra med. Däremot kan den vara ett nyttigt verktyg då dessa drömbilar förmodligen förvaras ute på landet om man ibland behöver transportera gods med släp på en lerig väg. Här har jag valt en suv som är pålitlig och har fyrhjulsdrift, men ändå god bränsleekonomi.
Cabriolet (100.000 kr): Opel Tigra 1.8 -07, med manuell låda. Här har jag mycket erfarenhet att komma med då jag själv äger en sådan av årsmodell -06 sedan 2008. Efter tre långresor runt Europa med den så känner jag den här bilen utan och innan.
Det är en liten bil som väsnas en aning. Diverse motorjournalister har berikat det svenska språket med nya könsord då de kom i kontakt med den krångliga bakluckan. Vet ni vad? Den är inte alls så krånglig när man väl lärt sig hur den funkar.
Den har dessutom ett otroligt tight väggrepp och är en riktigt rolig bil att köra på kurviga vägar. Sportbil blir den aldrig, men den är definitivt roligare än en vanlig trött småbil. Den piskar dessutom Volvo C70 i älgtestet.
En positiv överraskning är bagageutrymmet som faktiskt rymmer riktigt mycket eftersom den saknar baksäte till skillnad från konkurrenten Peugeot 206 CC/207 CC. De tre gånger jag kört Europa runt med min har jag dessutom haft taket nere.
Vadå, det finns alltså inget baksäte? Nej, det finns inget baksäte vilket ger dig en ypperlig möjlighet att åka på en avslappnande roadtrip med din partner utan att hans eller hennes dryga kompis som du alltid retat dig på ska följa med.
Sportbil (200.000 kr): BMW Z4 3.0 Coupé -07, med manuell låda. En mycket svår och spretig kategori, men samtidigt är valet för mig enkelt. Den största budgeten spenderas på sportbil. Samtidigt är jag av åsikten att en sportbil ska fungera och vara praktiskt användbar och inte något som man bara orkar köra till den lokala korvmojen i byn.
Här har jag lyckats kombinera design med praktisk användbarhet. Den är dessutom utrustad med en respektabel motor på 265 hk samt läckra, röda stolar. Det vattnas i munnen på mig och jag blir lite sugen på att skaffa denna skönhet på riktigt.
Joker (125.000 kr): Ford V8 Pick up 81 C -38, med manuell låda. Jokern fick bli en gammal veteranbil, närmare bestämt en Ford V8 Pickup från 1938 som är lätt att skruva med. Budgetöverskottet på 6.000 kronor kommer förmodligen ganska snabbt att läggas på reservdelar.
Samtidigt är det här en charmig bil som gör omgivningen glad och den lär sticka ut samt skänka glädje på diverse bilträffar. Behöver du transportera något klumpigt gods? Varför inte ta den här?