Hoppa till innehåll

Lexus CT 200h blir rekordsnål

På Paris-salongen ska Lexus den seriefärdiga, nya kompaktmodellen CT 200h. Redan nu har vi fått preliminära CO2-siffror och det ser ut som om Lexus kopplar ett hårt grepp om konkurrenterna. På Paris-salongen ska den helt färdiga, seriemässiga Lexus CT 200h visas och då ska vi äntligen få reda på alla fakta om modellen. Serieproduktionen startar […]

På Paris-salongen ska Lexus den seriefärdiga, nya kompaktmodellen CT 200h. Redan nu har vi fått preliminära CO2-siffror och det ser ut som om Lexus kopplar ett hårt grepp om konkurrenterna.

Lexus CT 200h blir rekordsnål

På Paris-salongen ska den helt färdiga, seriemässiga Lexus CT 200h visas och då ska vi äntligen få reda på alla fakta om modellen. Serieproduktionen startar i december och de första leveranserna väntas under våren 2011. KLICKA FÖR STÖRRE

Lexus behöver verkligen en mindre modell som kan få upp volymerna. Till skillnad från andra premiumtillverkare har Lexus inga "små" modeller och det är just där som marknaden växer nu. Nya CT 200h ska fylla ut tomrummet och produktionen startar i december, med de första leveranserna i början på nästa år. Lexus förhoppning är att kunna sälja 30.000 CT 200h om året i Europa.

Lexus CT 200h kunde vi bekanta oss med på Genève-salongen i våras men sedan dess har det varit rätt tyst och några fler faktauppgifter har vi inte fått. Lexus har till exempel inte velat avslöja en av de viktigaste uppgifterna på en bilmodell idag: förbrukningen.

Lexus CT 200h blir rekordsnål

Lexus CT 200h har fyra kördynamiska områden: Normal, Eco, EV (elektrisk drift) samt Sport. Instrumentbelysningen skiftar efter inställningarna och i sportläget lyser fältet upptill i rött. KLICKA FÖR STÖRRE

I ett kort pressmeddelande inför Paris-salongens öppning (publik har tillträde från och med lördag 2 oktober) berättar Lexus att alla fakta ska levereras för media den 30 september. Men man avslöjar redan nu att förbrukningen enligt EU-cykeln blir 4,1 l/100 km. CO2-utsläppet anges till endast 96 g/km, vilket torde bli ledande i kompaktklassens (C-segmentet) premiumliga – om det nu inte dyker upp någon annan överraskning på Paris-salongen.

På vissa marknader i Europa kommer en ännu lite snålare version av Lexus CT 200h som får ett CO2-utsläpp på 89 g/km, det vill säga samma som koncernbrodern Toyota Prius (där det mesta av tekniken hämtats).

Som vi berättat i flera tester är den senaste generationen av Prius en bil som imponerar på många områden utom ett: körglädjen. Det är förstås Toyota/Lexus väl medvetna om och CT 200h utlovas bli ett "kördynamiskt riktmärke i sitt segment". Föraren kan välja mellan fyra karaktärer på sin CT 200h: Normal, Eco, EV (elektrisk drift i upp till två kilometer) samt Sport. I det sistnämnda läget ska den elektroniskt styrda chassisättningen bli styvare, trottelresponsen blir snabbare och styrservots verkan justeras för att ge bättre rattkänsla.

Förutom CT 200h ska Lexus även visa upp en ny dieselmodell som kompletterar redan befintliga IS 220d. Den nya IS 200d ska ge 150 hk och lägre förbrukning och utsläpp.

Lexus CT 200h blir rekordsnål

Lexus CT 200h blir rekordsnål

Lexus CT 200h blir rekordsnål

Lexus CT 200h blir rekordsnål

Lexus CT 200h blir rekordsnål

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.