Hoppa till innehåll

Doldismodellen läggs ned – får ingen direkt ersättare

Nu är det slutgasat för Lexus IS F, modellen med de underliga avgasutblåsen som utmanade BMW M3 och Audi RS 4. Någon direkt ersättare är inte planerad – istället kommer en coupéversion med V8-motor.

Doldismodellen läggs ned – får ingen direkt ersättare
Arvtagaren till Lexus IS F heter RC F, och har coupékaross.

Det är över ett år sedan Lexus visade upp tredje generationen IS, men tillverkningen av toppmodellen IS F, som fortfarande baseras på den utgående IS-generationen, har fortsatt. Fram till nu.

Det sista exemplaret, en blå IS F som skulle levereras till USA, byggdes förra veckan i Japan. Totalt byggdes 11.000 exemplar.

”Lexus hävdar en 0–100-tid på fem sekunder blankt. Men den känns snabbare när den vräker sig ut ur banans snäva kurvor och ledigt klättrar långt över 200 km/h. Motorn är vrålstark men ändå mjuk, varvhungrig men ändå lättkörd. Och så ljudet, en vrålande baston som faktiskt ställer alla konkurrenter i skuggan”, skrev vi i vår provkörning i nummer 1/2008.

Lexus har ingen direkt ersättare till IS F planerad. Däremot kommer en F-version av Lexus RC, som i princip är en coupéversion av nya IS. Den får en uppdaterad version av V8-motorn från IS F. Exakt hur stark den blir är inte klart, men Lexus lovar ”över 450 hästkrafter”.

Beslutet att fortsätta med den åttacylindriga sugmotorn är kontroversiellt, när allt fler konkurrenter väljer att gå över till turbomotorer. BMW M3 och M4 har en turbosexa medan Mercedes ska byta ut V8-motorn i AMG-modellerna mot en ny V8:a med dubbla turbo.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.