Hoppa till innehåll

Lexus LM 350h – en tyst lyxbuss

Lexus LM är inte en familjebuss utan en lyxtransport för affärsresenärer.

Lexus LM 350h är i grunden en Toyota Alphard eller Vellfire – en minibuss som inte sålts i Sverige. Det kommer däremot den lyxigare versionen Lexus LM att göra.

Som Toyota-arvet föreskriver har Lexus LM 350h naturligtvis en hybriddrivlina. För bensinkraften står en fyrcylindrig motor på 2,5 liter. Fyrhjulsdrift är standard.

Interiören av en lyxbil (AI text)
Fyrsitsmodellen har rejäla vilstolar bak och en bred tv-skärm.

Inredningen är lyxig och det går att välja mellan sju och fyra säten. Den senare versionen har superbekväma fåtöljer bak. Upplevelsen i baksätet kan förhöjas med en 48-tums TV-skärm och ett kraftfullt ljudsystem från Mark Levinson med 23 högtalare. I sjusitsmodellen är en 14-tumsskärm standard.

Nissan Elantra från 2020 står parkerad framför ett byggnad. (AI text)
Fälgarna ska inte generera störande ljud och dörröppningarna är extra tätade – allt för att ge en tyst kupé.

En lyxig och bekväm upplevelse bygger också på att reducera mycket av ljudet från motorn, vägen och den omgivande trafiken. Lexus har jobbat med både aktiv och passiv ljuddämpning. Exempelvis är dörrarna extra täta och fälgarna utvecklade för att inte låta. Högtalarsystemet används för aktiv bullerreducering.

Lexus LM 350h har premiär i Sverige till hösten. Något svenskt pris finns ännu inte. Vi på ams erfar dock att det kan bli rejält, då Toyota tidigare lär ha undivikit att lansera Lexus LM enklare syskon Toyota Alphard och Vellfire i Europa på grund av deras dyra prislappar.

Inredningen av en 2020 Toyota Tacoma (AI text)
Förarmiljön är inte så pjåkig den heller.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.